Week van de Vriendelijke Marketing

Dag 3: Je online zichtbaarheid

'Maak gelijk duidelijk voor wie je werkt en welk probleem je oplost'

Welke marketingdeskundige je ook spreekt, ze zijn het over een ding eens: wees glashelder voor wie je werkt en welk probleem je oplost.


De achterliggende gedacht is dat in dit tijdperk van online informatieovervloed je weinig tijd krijgt om duidelijk te maken wat je doet en kan.


Een paar seconden krijg je de aandacht van je bezoeker, zeggen ze.  Genoeg om een zin te lezen. Op basis van die ene zin bepaalt de bezoeker van je website of ze doorlezen of niet.

Er valt wel wat op af te dingen. Bezoekers komen soms echt om je blog te lezen. Omdat je die via een social media kanaal onder hun aandacht hebt gebracht. Of omdat je artikel boven kwam drijven toen ze hun zoekopdracht ingetypt hadden.


Het lastige van online marketing is toch dat je niet direct in contact bent met je bezoeker. Waar je offline met je sociale vaardigheden en charme de aandacht van de ander echt kan krijgen is het online een stuk lastiger.


Maar er zit ook een voordeel aan: je kunt de schapen van de bokken scheiden,  de mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn en de mensen die maar wat rondstruinen.


Door heel helder te zijn voor wie je werkt en wat voor probleem je oplost kun je aannemen dat degene die blijft hangen meer wil weten van jou, het onderwerp, je oplossing.


We gaan dan ook onze 15 minuten marketingacties besteden aan het helder maken van je boodschap: voor wie je werkt en wat je voor hen oplost.


Tad Hargrave (Marketingforhippies.com) heeft een korte video gemaakt hoe je in drie stappen kunt omschrijven voor wie je werkt en wat je oplost. Wel in het engels. We gaan er in de acties van vandaag mee aan de slag.

Bekijk de video van Tad Hargrave 

Aan de slag!

Het is tijd voor jouw 15 minuten


Actie 1:

Laten we de driestapsformule van Tad eens toepassen.

1. WIE

Je weet dat veel [noem je niche/ideale klant]....

2.  PROBLEEM

het lastig/moeilijk vinden om ....

3. OPLOSSING

Ik help ze ....te krijgen/bereiken


Als ik de formule op mijn en mijn bedrijf toepas is dit mijn tekst:


Je weet dat veel zelfstandig professionals, zoals trainers en coaches, het vervelend vinden om aan marketing te doen.

Ik help ze klanten te krijgen op een vriendelijke marketingmanier.


Je kunt de tekst wat neutraler maken door 'je weet' eraf te halen.


Dus dan wordt het:

Veel zelfstandig professionals - zoals trainers en coaches - vinden het vervelend aan marketing te doen. Ik help ze klanten te krijgen op een vriendelijke marketingmanier.


Nu jij!


Actie 2:

Probeer je zin uit op iemand die je vandaag spreekt. 

En als je nog tijd over hebt:

Actie 3:
Zet de zin op je website, Aan het begin, of bij het stukje over jou.

En/of zet de zin op je social media profielen (linked in, facebook, instagram, twitter, whatsapp, skype et cetera).


Heb je geen tijd over, plan deze actie dan in voor volgende week. 

Meer weten en/of doen

Een statement maken die je aan het begin van je website zet.

(of op je social media profiel, zoals linkedin)

Zodat iedereen gelijk weet waar ze aan toe zijn.

Je begint met 

1. de oplossing

2. voor wie het is 

3. plus hun probleem


Bijvoorbeeld:

Oplossing: vriendelijke marketing voor 

Wie zelfstandig professionals 

Probleem die wel klanten willen maar niet 'verkoperig'willen zijn. 


Of:

Oplossing Rust in het hoofd voor 

Wie studenten die 

Probleem niet op kunnen houden met piekeren.


Een statement of vraag onderaan je email handtekening

Je kunt je statement, tekst opnemen in je emailhandtekening. Voor de link naar je website.


Je kunt er ook een vraag van te maken. Stel een vraag en mensen gaan er over nadenken en in hun hoofd een antwoord geven.


Je begint met het probleem

Heb je ook een hekel aan 'verkoperige' marketing?

Dan voor wie

Ik help jou- zelfstandig professional -

De oplossing

Op een vriendelijke manier aan klanten te komen.

Met een call to action

Wil je weten hoe? Lees dan mijn blog.....(met een link)


En als je echt meer wilt doen dan is het ook zaak duidelijk te maken wat jouw visie is, jouw speciale aanpak.

Maar dat leent zich niet om in 15 minuten te doen.

In de Opleiding Vriendelijke Marketing besteden we daar een halve dag aan. Plus huiswerk. En dan heb je helder wat jou onderscheidt van anderen. Handig.


Succes en plezier!