opleiding vriendelijke marketing
vriendelijke marketing

Vriendelijke marketing:

 omdat andere marketing niet voor je werkt.

Zo krijg JIJ klanten

Opleiding voor zelfstandig professionals

Natuurlijk wil je klanten!

Je bent tenslotte zelfstandig professional, met hart voor je zaak en voor je klanten. Je hebt iets goeds te bieden. Een solide inkomen is ook gewenst.

Maar die marketing…je vindt het lastig. Je ziet hier en daar wat anderen doen: veel mailtjes versturen, zichzelf op de borst trommelen, veel aanwezig zijn op Facebook. Voortdurend hun dienst of product onder de aandacht brengend.

Niets voor jou. 

Je vindt het veel en je ziet het jezelf niet doen. Te pusherig, te tijdrovend.


Je doet wel wat aan marketing, maar af en toe. Hap snap. Nu eens een nieuwsbrief, dan weer een gesprek met een interessant iemand. Het levert niet veel op. Hoogstens een aardige reactie van een collega, kennis. 

Het frustreert. Want je wilt wel die klanten, maar op deze manier lukt het niet. En op die ‘andere’, pusherige manier wil je het niet.


Je vraagt je af: kun je ook op een betere, prettiger, bij jou passende manier aan klanten komen?


Ik denk van wel.


Ik weet wel zeker van wel.


Die betere manier om aan klanten te komen heb ik vormgegeven in een opleiding.

Vriendelijke marketing: zo krijg je wel klanten

Wat is het?

Een opleiding vriendelijke marketing voor zelfstandige coaches, trainers, psychologen, adviseurs, maatschappelijk werkers, organisers, begeleiders, hulpverleners.

Je leert niet alleen hoe vriendelijke marketing werkt, maar past het ook meteen toe. Je ontwikkelt de volgende cruciale onderdelen voor je bedrijf:

• Je fundament: visie en werkwijze

• Het 'voorproefje': gratis weggever

• Betaalde dienst/product voor je bedrijf

Tegelijkertijd breng je je visie en aanbod via marketingacties onder de aandacht van jouw klanten en mogelijke klanten. Op een manier die bij jou past.

Dus je gaat het meteen doen, die vriendelijke marketing.

Maar wat is dan Vriendelijke marketing?

Vriendelijke marketing is…vriendelijk. Voor jezelf en voor je (mogelijke) klant.

Vriendelijk betekent voor je marketing dat je vanuit een positieve, welwillende houding jezelf en de ander tegemoet treedt.

Je handelt vanuit aandacht en respect. Voor jezelf, de ander en je dienst/product.


Je acties zijn gericht op verbinding maken, duidelijkheid en helderheid bieden, informatie geven, inspiratie delen. Op een manier die bij je past. Het kan grappig, no-nonsens, ingetogen, serieus, uitbundig, doelgericht, alleen, samen. Je kunt schrijven, praten, vloggen, wat je maar wilt.

Doel van je vriendelijke marketingactiviteiten is contact te krijgen met iemand die echt geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. Opdat je mogelijke klant een echte klant kan worden. 


Want ja, natuurlijk wil je klanten. Daar is niets onvriendelijk aan. Sterker nog: de klant wil graag betalen voor wat je te bieden hebt.


Je trekt de juiste klanten aan: klanten die graag jouw dienst willen, omdat het een probleem oplost, of tegemoet komt aan een echte wens. Klanten die bereid zijn zich in te zetten om te bereiken wat ze willen en bereid zijn daarvoor te betalen.

Bijkomend resultaat is dat jij plezier hebt in je marketingactiviteiten. Anders werkt het toch niet.

Hoe weet je nu wat bij jou past, wat werkt?

Hoe weet je welke marketingactiviteiten je plezier opleveren? Plus die klanten die je graag wilt?


Ik heb een voorstel: als je het nu eens al doende leert. 


Al doende betekent dat je een dienst/product ontwikkelt en gelijk in de wereld zet. Dan kun je ervaren wat er gebeurt als je marketingacties onderneemt op je eigen manier.


Onder begeleiding van iemand die verstand heeft van ontwikkelen van producten én van marketing. Iemand die in staat is te zien wat JIJ nodig hebt. Jou daar ook bij kan helpen. Dus ook iemand die erg goed is in trainen en coachen.


Er komt nog een derde element bij: een veilige en stimulerende leeromgeving waarin je kunt ontwikkelen en uitproberen. Met andere deelnemers die – net als jij – zin hebben om echt werk te maken van hun vriendelijke marketing.


Want heus, je hoeft het niet alleen te doen. Er is steun en vertrouwen. Hulp en feedback.

Als dit je aanspreekt is deze opleiding wat voor jou.


Wat houdt de opleiding Vriendelijke marketing in?

Het is een groepsprogramma van maximaal tien deelnemers en duurt acht maanden.

De opleiding bestaat uit vijf  fysieke bijeenkomsten, vier online programma’s en een terugkomdagdeel.


In het superkort zijn dit de onderwerpen:

1. Jij en je vriendelijke marketing

  • Ontdek vriendelijke marketing en wat jouw variant is, zodat je vertrouwen krijgt in je marketingcapaciteiten.
  • Je eigen marketingstijl, zodat je in je marketingactiviteiten trouw kunt zijn aan jezelf
  • Je uitgangspositie in het marketinglandschap (en waarom die zo goed is).
Aan de slag! Drie cruciale producten. Bedenken, maken en ‘verkopen’


2. Het fundament voor je vriendelijke marketing: jouw visie, aanpak, methode, stijl als zelfstandig professional. Resultaat: tekst, video, audio, rapport, e-book. Maar vooral ook: zelfvertrouwen en enthousiasme omdat je weet waar je voor staat. Omdat je voelt dat wat je biedt belangrijk is.


3. ‘Voorproefje’ Laat mensen een hapje nemen van wat je kan, doet, bereikt.

Resultaat: denk aan: test, consult, e-book, video, mini e-cursus, workshop, presentatie. Al dan niet betaald. Maar ook: enthousiasme omdat je iets gemaakt hebt dat echt van jou is. Dat jou onderscheidt van anderen. 


4. Nieuwe dienst, nieuw product. Mensen betalen graag voor wat je ze biedt

Resultaat: juist, je nieuwe dienst en klanten. En ook: zelfvertrouwen en plezier omdat je doet waar je goed in bent en wat je graag wilt.


5. Jouw vriendelijke marketingplan geïntegreerd in je werk. Je gaat aan de slag en voert als vanzelfsprekend je marketingactiviteiten uit. 


6. Vrolijke afsluiting:  Evalueren, successen vieren, uitreiken certificaat en verder met de volgende stap.

Bestemd voor jou, zelfstandig professional als je :

  •  Graag – meer - klanten wilt maar niet goed weet hoe je dat aan moet pakken.
  • Wel wat aan marketing hebt gedaan, maar de resultaten niet denderend zijn.
  • Weet dat je het beste leert door te doen en daarop te reflecteren.
  • Graag met en van anderen leert.
  • Net dat duwtje nodig hebt om je weggever en je dienst professioneel te ontwikkelen.
  • Geen zin hebt in de standaard pusherige marketingbenadering waarin alles om geld lijkt te draaien.
  • Snakt naar een andere marketingbenadering: vriendelijk en bij je passend.
  • Bereid bent echt aan de slag te gaan met je marketing. Al was het maar omdat je zoiets goeds aan te bieden hebt.
  • Wilt ervaren hoe jij klanten krijgt.

Dit ga je leren

  •  Principes van vriendelijke marketing en hoe die voor jou van toepassing zijn, zodat je een goed alternatief hebt voor de meer 'pusherige'marketing.
  • Wat je eigen marketingstijl is en hoe je die toe kunt passen, zodat je kunt doen wat bij JOU past, 
  • Een aantrekkelijk product bedenken, ontwikkelen en maken, zodat je iedere keer weer jouw kwaliteiten en waarde vorm kunt geven in een dienst of product.
  • Relatie met (mogelijke) klanten opbouwen en uitbouwen, waardoor je werkelijk weet wat voor jouw klant belangrijk is.
  • Je gaat zien hoe groot je netwerk is en wat je daar mee kunt. Daardoor zullen je marketingacties logischer en leuker worden.
  • Hoe je vriendelijk kunt verkopen zonder een geldwolf te worden. 
  • Vriendelijke marketingstrategieën waarmee je de juiste klanten aan kunt trekken. Zodat je ook op de langere termijn met plezier je marketing doet.

Je gids, trainer, coach, begeleider, aanmoediger is Anneke Dekkers.

Anneke Dekkers: gidst je door het marketinglandschap en is top coach/trainer.


.Ze zet zich in om zelfstandig professionals te gidsen door het marketinglandschap, zodat ze niet langer hoeven te worstelen om hun marketing op orde te krijgen. Door keuzes te maken en actie te ondernemen op een manier die bij hen past. 


Ze heeft inmiddels meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van groepen en individuen om hun doelen te halen. Of het nu is middels training of coaching, begeleiden, presenteren of via de boeken die ze heeft geschreven..


Ze volgde over het brede onderwerp ‘marketing’ opleidingen, workshops, congressen bij o.a. Sean d´Souza, Eelco de Boer, Tonny Loorbach, Laura Babeliowsky, Brigitte van Tuijl, Bryan Harris, Jeanna Gabellini, Lisa Sasevich, Beth Grant. Zowel offline als online.


Ze combineert al deze kennis en vaardigheden met haar al aanwezige didactische en coachvaardigheden. Haar aanpak is vrolijk, to the point en altijd gericht op wat jou helpt je volgende stap te zetten. En vriendelijk natuurlijk :) 


Ze ontwikkelde online leeromgevingen, gaf succesvolle webinars en is gewend online te begeleiden en feedback te geven.

Wat zeggen anderen? Hilde Backus, wandelcoach, psycholoog:

Werken met Anneke voelt niet als werken. Het is superleuk. We hebben plezier. Dat komt ook omdat Anneke vrolijk is en relaxt. En vriendelijk.


De vriendelijke marketing blijkt steeds weer; ze heeft oog voor mènsen. Mijn behoeften, de behoeften van mijn klanten, en ze ziet dat in het grote doel.


Anneke zelf natuurlijk is ook vriendelijk: door grapjes te maken, kritisch mee te denken, en vooral doordat ze mij het gevoel geeft dat ik helemaal mezelf kan zijn.

Dat geeft rust en vertrouwen.


Anneke ondersteunt mij en mijn bedrijf op verschillende manieren. Ze denkt strategisch vooruit. Dat is handig want elke keer als ik een goed idee heb weet ze dat te plaatsen in het grotere geheel van mijn bedrijf. Daardoor besteed ik mijn tijd aan de juiste ideeën in plaats van aan ieder idee.


Ze heeft overzicht, brengt structuur aan. Dat was heel behulpzaam bij het ontwerpen van mijn Opleiding tot Register Wandelcoach®. Omdat ze zelf expert en ervaren is in trainen (ze schreef het boek Trainen op topniveau), was de aanvraag voor de registratie en accreditatie van de Post-Hbo opleiding tot Register Wandelcoach® in één keer goed. De opleiding zit supergoed in elkaar. Daarin was ze ook van enorme waarde.


Anneke is een marketinggids. Ze gidst mij door het marketinglandschap. Dat klopt met haar kwaliteiten als trainer en coach. Die zijn echt top. Anneke is top! 


Je merkt het: ik ben een fan van haar. 


Hilde Backus, Wandelcoach/Psycholoog, www.wandelcoach.nl

Heldere leerstof. Fijne en effectieve feedback. Snelle reacties. Professioneel!

'Ik heb veel geleerd door doen, de feedback, het webinar. Daarin krijg je ook voorbeelden te zien van je mededeelnemers. Ik heb wel geleerd dat interactie heel erg belangrijk is om te leren. Dus als deelnemer is het zaak zelf ook actief te zijn.'

Pien Hoogland

http://www.thatslifecoach.nl/

Na afloop kan ik zeggen dat ik zo´n online training zeker nog een keer zou doen. Ik zou het ook aan anderen aanraden.

Het is een prima mogelijkheid om kennis op te doen en deze tegelijkertijd in de praktijk te brengen. Het online principe maakt dat je kunt leren op eigen gekozen tijdstippen en dat is handig.

Al met al vond ik het een heldere en duidelijke training met een fantastische trainer.´

Ans van Summeren

http://ansvansummeren.nl/

Ja, ik doe graag mee!

opleiding vriendelijke marketing

Het programma in tien stappen

1. Bijeenkomst 1: Vriendelijke marketing

  • Je komt te weten wat vriendelijke marketing is en bepaalt wat jouw marketing vriendelijk maakt.
  • Om te bepalen wat je eerste marketingstappen zijn, is het zaak is je uitgangspositie vast te stellen: bekendheid van jou en je dienst, jouw bekendheid met je mogelijke klanten, opdrachtgevers. Op basis van het overzicht zet je een vriendelijke marketingstrategie uit.
  • Je eigen marketingstijl en de gevolgen voor je vriendelijke marketing.
  • Opmaat naar de volgende dag: het fundament van je bedrijf: jouw filosofie, visie, methode. Waar geloof je echt in? Wat onderscheidt jou van je collega’s?

2. Online programma 1:

  • Wekelijkse opdrachten en oefeningen rond het thema: ontwikkelen en vormgeven van je eigen vriendelijke filosofie, visie, methode.
  • Gerichte feedback op je opdrachten, uitwisseling met andere deelnemers
  • Webinar (twee uur) met als onderwerpen:
o Je filosofie en methode; je onderscheidend vermogen
o Geschikte vorm om je filosofie in te gieten
o Bespreking van jullie eerste aanzetten
  • Huiswerk voor de volgende bijeenkomst

3. Bijeenkomst 2: Je fundament: Je filosofie en methode de wereld in

  • Presentatie van jouw onderscheidende filosofieën en methode. Je zult merken dat je zelfvertrouwen groeit omdat je weet en voelt wat voor jou en je klant belangrijk is.
  • Je leert en bepaalt welke vriendelijke marketingacties je inzet om jouw onderscheidende filosofie en aanpak in de wereld te zetten. Zodat je de juiste klanten aan kunt trekken.
  • Opmaat naar de volgende bijeenkomst: Ontwikkelen en in de markt zetten van je weggever, je 'voorproefje'.

4. Online programma 2:

  • Oefeningen en opdrachten gericht op het ontwikkelen van je 'voorproefje'
  • Gerichte feedback en uitwisseling met andere deelnemers
  • Webinar met als onderwerpen:

o Het ontwikkelen van producten

o De essentie van een giveaway

o Het maken van je giveaway

0 Ruimte voor jullie vragen en aandachtspunten

  • Wekelijkse ideeën, oefeningen, aansporing om je weggever te maken
  • Huiswerk voor de volgende bijeenkomst.

5. Bijeenkomst 3: Je 'voorproefje' vriendelijk in de markt zetten

  • Feedback op de gemaakte 'voorproefjes'
  • Vriendelijke marketingvaardigheden: aantrekkelijk schrijven, mensen uitnodigen in actie te komen, zonder schroom vertellen waarom je giveaway zo goed en belangrijk is.
  • Overzicht geschikte marketingkanalen om je giveaway aan te bieden zodat je gericht kunt kiezen welke vriendelijke marketingactiviteiten je uit gaat voeren.
  • Opmaat naar de volgende bijeenkomst: je dienst/product.

6. Online programma 3:

  • Oefeningen en opdrachten gericht op het ontwikkelen van je dienst/product
  • Gerichte feedback en uitwisseling met andere deelnemers
  • Webinar met als onderwerpen:

o Het ontwikkelen van nieuwe producten, van idee tot uitvoering, zodat je stapsgewijs kunt werken aan je nieuwe dienst/product.

o Betrekken van je ‘ideale klant’ bij je dienst/product.

0 Criteria waaraan je product/dienst moet voldoen.

0 Ruimte voor jullie vragen en aandachtspunten

  • Wekelijkse ideeën, oefeningen, aansporing om je dienst/product te maken.
  • Waar nodig tussentijds telefonisch contact.
  • Huiswerk voor de volgende bijeenkomst.

7. Bijeenkomst 4: Vriendelijk verkopen van je dienst/product

  • Feedback op de diensten/producten
  • Je leert en oefent de principes van verkopen. Zowel online als offline. Je leert hoe je een vriendelijke verkooppagina schrijft.
  • Je onderzoekt je kwaliteiten en eventuele belemmeringen om te verkopen.
  • Je breng je netwerk in kaart en ontdekt hoe je mensen uit je netwerk kunt benaderen om je te helpen met het onder de aandacht brengen van je product.
  • Je kiest je marketingactiviteiten om je product/dienst onder de aandacht te brengen en te verkopen.

8. Online programma 4:


  • Oefeningen, aanmoedigingen en opdrachten gericht op het verkopen van je dienst/product
  • Gerichte feedback en uitwisseling met andere deelnemers
  • Webinar met als onderwerpen:

o Waar loop je tegenaan bij het in de markt zetten

o Wat werkt wel en niet voor je?

0 Hoe zet je je netwerk in?

0 Wat doe je als het niet gaat zoals je wilt

0 Hoe zorg je dat je openstaat voor klanten?

0 Waar nodig tussentijds telefonisch contact.

  • Huiswerk voor de volgende bijeenkomst.

9. Bijeenkomst 5: Jouw vriendelijke marketing voor de komende tijd

  • Stand van zaken: Hoe krijg je klanten? Je benoemt wat in jouw geval werkt om klanten te krijgen.
  • Do’s en dont’s in vriendelijke marketing.
  • Opstellen marketingplan voor de komende periode, zodat je richting en acties hebt.
  • Je organiseert je steun om te zorgen dat je vol vaart doorgaat met je vriendelijke marketing.

10. Vrolijke afsluiting (dagdeel): successen vieren en certificaat

  • Uitwisseling successen en ervaringen in het in de markt zetten van je giveaway en dienst/product.
  • Benoemen van de volgende stap in je marketing.
  • Feestelijke uitreiking vriendelijke marketing certificaat.

Investering

Je investering voor dit programma bedraagt € 2495,- exclusief 21% btw.

Daarvoor krijg je:

  • Vijf opleidingsdagen waarin we aandacht besteden aan vriendelijke marketing in de eigen stijl Bovendien leer je hoe je vanaf nul diensten/producten maakt.
  • Een goede locatie en prima catering (koffie, thee, lunch).
  • Vier online programma’s die bestaan uit webinars, huiswerkopdrachten, gerichte feedback
  • Achtergrondmateriaal rondom vriendelijke marketing
  • Checklisten en templates die je keer op keer kunt gebruiken
  • Persoonlijke feedback
  • Het vriendelijke-marketing-certificaat
  • ja, en die klanten dus :)

De kosten voor de opleiding kun je bij de belasting opvoeren als scholingskosten.

Praktische informatie

Werktijden: 9.30 – 17.00 uur

Data bijeenkomsten:

2017 (gestart en gesloten)

22 september 2017

3 november

15 december

26 januari 2018

24 maart

18 mei: terugkomdagdeel (met duinwandeling na?)

2018 voorjaar (vrijdagen)

2 februari 2018

16 maart

4 mei

22 juni

7 september

2 november terugkomdagdeel

Plaats: Castricum

Data webinars:

In principe een week na de bijeenkomst. Op een vrijdag van 13.30 - 15.00/15.30 uur. 


Dit past bij mij!

Ik schrijf me graag in voor de opleiding

Veel gestelde vragen


  • Ik heb al een weggever op mijn site staan. Moet ik er dan eentje maken? 
    Ja. Zeker als je het ontwerpproces wilt leren. En het is bovendien goed om regelmatig een nieuwe weggever te maken. Bovendien koppelen we in deze opleiding jouw weggever - voorproefje- aan je fundament: je visie en methode. Daardoor wordt het een krachtige combinatie.
  • Ik heb al een dienst/product. Kan ik die ook herzien?
    Je kunt in de opleiding kiezen om een bestaande dienst te herzien, of om vanaf de grond er eentje op te bouwen. Belangrijk is dat je dienst, product in lijn is met je fundament en je voorproefje, je weggever. Daar gaan we aan werken in de opleiding.
  • Heb ik veel technische kennis nodig voor het online programma?
    Nee hoor. Dat hoeft niet. Eerdere ervaring heeft geleerd dat het meeste zich vanzelf wijst. Bovendien zorg ik voor goede instructies.
    Dit zegt Pien:
    'Het was in het begin even wennen, maar ik vond snel mijn weg. Ik heb me nooit belemmerd gevoeld een bijdrage te leveren.'
  • Hoe gaat het met de betaling?
    Je ontvangt de factuur en zodra je die betaald hebt is je aanmelding definitief. Als je meedoet aan de actie Twee voor de prijs van een, dan gaat de factuur naar een van jullie. Die draagt zorg voor de betaling.
  • Hoeveel tijd ben ik ongeveer bezig met de opleiding?
    Het is lastig op voorhand een inschatting te maken, maar reken op een dag in de week, naast de bijeenkomsten en webinars.
  • Moet ik veel literatuur lezen?
    Nee, dat is niet het plan. De informatie krijg je aangereikt in de vorm van artikelen, checklists, templates. Toepasbaarheid staat voorop.
    Je krijgt wel een lijst met literatuur voor als je verder wilt lezen.
  • Is er ook een replay van de webinars?
    Ja, we zorgen voor een replay. Natuurlijk heb je er meer aan als je daadwerkelijk meedoet. Maar voor het geval je een keer niet kan, is er een opname beschikbaar.
  • Wat houdt het certificaat 'vriendelijke marketing' in?
    Je ontvangt het certificaat als je aanwezig bent geweest bij de bijeenkomsten (90% aanwezigheid) en alle opdrachten hebt gemaakt. En natuurlijk je marketing op een vriendelijke manier hebt gedaan. 
  • Maar wat als ik nou - ondanks alle inspanningen - toch geen klanten krijg?
    De opleiding is er op gericht om in elk stadium van het maken en op de markt brengen van je dienst, product, de kans van slagen in te schatten. Bovendien krijg je alle steun die je nodig hebt. Jij doet het werk dat nodig is, wij doen het werk dat nodig is. Met plezier en vertrouwen.

Heb je een andere vraag?

Stel hem gerust!

Mail: adekkers@strapa.nl

Mobiel: 0641576176

Ja, ik wil me inschrijven