De zeven belangrijkste marketinglessen voor zelfstandig professionals
6 december 2017 

De zeven belangrijkste marketinglessen voor zelfstandig professionals

Marketinglessen en tegeltjeswijsheden

Je bent zelfstandig professional en je wilt je diensten verkopen. Omdat je goed bent, waarde toe te voegen hebt, geld wilt verdienen.

En je hebt veel mogelijkheden om je mogelijke klanten te bereiken. Mede dankzij internet.

Maar om jezelf goed zichtbaar te krijgen bij de klanten die je wilt, en om echt aan hen te verkopen is het handig dat je de basisprincipes van marketing kent.

Want hoewel iedere marketingdeskundige, businesscoach claimt dat hij of zij een eigen benadering heeft, zijn de marketingdeskundigen voor zelfstandig professionals het toch behoorlijk eens over onderstaande zeven wijsheden.

Ik heb ze voor je op  een rij gezet.

Dit zijn de algemene ‘lessen’ in marketing voor professionals:

marketinglessen Les 1: vertel altijd als eerste wat het je mogelijke klant op gaat leveren als ze met jouw gaan werken.

We zijn enthousiast over wat we te bieden hebben. We vertellen wat we doen, waarom het belangrijk is en hoe we het aan gaan pakken.

We gaan uit van onszelf en niet van onze klant.

Beter is om de voordelen voor de klant gelijk te benoemen.

Om dat te kunnen moet je dus eerst achterhalen waar de klant precies mee zit en wat goede oplossingen zouden zijn.

marketinglessenLes 2: Focus!

Focussen betekent kiezen:

  • Kies voor wie je werkt (focus op een beperkte, specifieke Ook wel ‘niche’ geheten)
  • Of kies voor een speciale aanpak/methode.

Het idee is dat als je iedereen wilt bedienen je uiteindelijk niemand bedient. Dus kies.

Focus betekent ook dat je je aandacht en tijd richt op wat je wilt bereiken met je bedrijf, op de klanten die je wilt bedienen.

marketinglessenLes 3: Voeg bewust waarde toe.

Vaak denk je te weten wat goed is voor de ander. Namelijk jouw dienst, product! Maar voeg jij echt waarde toe?

Je kunt pas waarde toevoegen als je weet waar de ander mee zit, in wat voor situatie die zit, welke mogelijkheden zij of hij heeft om te veranderen. Dan kun je bepalen of jouw toegevoegde waarde zit in het oplossen van een probleem, de ander vooruit helpen, blij maken.

Mensen zijn alleen bereid goed te betalen als ze echt de waarde ervan in zien.


marketinglessenLes 4: Zeg, schrijf wat mensen zeggen wat ze willen

En dus niet: wat jij vindt dat ze zouden moeten willen.

Een heel erg moeilijke les voor professionals. Voor je het weet heb je de woorden van je mogelijke klant al vertaald in je eigen antwoord (dat wat ze nodig hebben, volgens jou).

Hoe gelijk je ook mag hebben, je krijgt er geen klanten mee. Mensen willen zich herkend en erkend weten. Een  variant is: ‘Tell them what they want, give them what they need.’  Maar altijd eerst aansluiten.

marketinglessenLes 5: Zorg dat je zeker weet dat je klant op jouw dienst/product zit te wachten en ervoor wil betalen.

Hopelijk heb je plannen en ideeën voor je dienst en product. Maar voordat je gaat ontwikkelen en maken (wat vaak best veel tijd kost) vraag je mogelijke klant wat ze van je idee vinden. Of ze ervoor bereid zijn te betalen.

Ze zullen betalen als je een echte oplossing voor hun probleem hebt. Of iets biedt waar hun leven echt beter van wordt.

Interview dus mogelijke klanten voordat je begint met uitwerken! Beter nog, vraag ze alvast in te kopen.

 marketinglessenLes 6: Laat je klant weten dat de noodzaak om te kopen groot is.

Als je wilt verkopen is het van belang dat klanten de noodzaak voelen. Dat ze de urgentie voelen om NU te handelen.

Als ze de urgentie niet echt voelen zullen ze uitstellen, wikken en wegen, niet in actie komen.

En dat is jammer want daarmee gaan ze in tegen hun eigen belang: jouw geweldige dienst /product kopen waardoor hun leven beter/makkelijker wordt.

Dus zorg dat ze de urgentie voelen.

Les 7: voer consequent je marketingacties uit

Veel zelfstandig professionals houden niet zo van marketing.

En toch…wil je klanten krijgen dan zal je actie moeten ondernemen. Vanuit een plan. Keer op keer.

Mijn ervaring is dat je het alleen vol houdt als je marketing op je eigen manier doet. Vanuit je eigen stijl.

Wil je meer weten over je eigen marketingstijl? Kijk dan hier en maak de test.

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.

Door

evelien esser

op 11 December 2017

Heel leuk anneke, Ik hang ze in de keuken van mijn gezamenlijke kantoor.

Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?