Week van de Vriendelijke Marketing

Dag 2 : Zichtbaarheid

'Je wilt wel dat ze op tijd aan je denken.'

Wie zich op marketing stort, richt zich vaak op het vinden van nieuwe klanten. Natuurlijk wil je zichtbaar zijn. Zowel in in het echte leven als online. Maar wat werkt nou het best?
Deze dag richten we ons op je zichtbaarheid naar de opdrachtgevers en klanten die je al hebt. In de video leg ik uit waarom.

Bekijk de video 


Aan de slag!

Het is tijd voor jouw 15 minuten.

Dit is je marketingtaak voor vandaag:

  • 5 minuten: Schrijf drie van je favoriete opdrachtgevers (klanten) op.  Heb je nog geen opdrachtgevers? Bedenk dan drie mensen in je netwerk die je een goed hart toedragen en je in contact kunnen brengen met mogelijke klanten/opdrachtgevers.
  • 10 minuten: Kies een van de mensen die je opgeschreven en doe iets aardigs, vriendelijks voor ze.

Denk aan:
- een welgemeend compliment geven. (Beste..., We hebben het laatste over [onderwerp] gehad. Wat we toen niet besproken hebben maar wat ik wel heel er waardeer is [compliment]. Dat wilde ik toch gezegd hebben. Hartelijke groet,]
- een interessant artikel of link naar een filmpje opsturen ( Ik kwam dit artikel tegen en dacht aan je omdat we het hebben gehad over [onderwerp]. Benieuwd wat je er van vindt)
- een tip voor een probleem waar ze mee zitten en die ze je verteld hebben.. (Mag ook een privé probleem zijn. Bijvoorbeeld: wat doe ik tegen al die slakken in mijn tuin.)

En doe dan die acties op je eigen manier, passend bij de relatie die je met de ander hebt.
Je hebt maar 10 minuten, dus maak het niet te ingewikkeld.

Wat je hiermee bereikt is dat je:
  • jezelf weer zichtbaar maken bij een gewaardeerd iemand;
  • je je aandacht positief richt op iemand die je waardeert en waar je graag mee werkt/hebt gewerkt;
  • Je eigen vriendelijkheid verder traint.

Meer weten en/of doen

Wil je meer doen?

Ik heb rekening gehouden met de verschillende marketingstijlen.
Dit zijn mogelijkheden:
  • Pak het structureler aan en leg een lijst aan van gewaardeerde klanten en opdrachtgevers. (Gedegen werkers.) Bedenk vervolgens aardige acties per persoon. En voer die om de zoveel tijd uit. Je wilt natuurlijk geen stalker worden, dus doe het alleen als het goed voelt.
  • Print de lijst uit en kijk er zo af en toe eens naar.
  • Een tip die ik ook wel eens gelezen heb is om de foto's van je gewaardeerde opdrachtgevers en klanten te verzamelen, uit te printen en op te hangen. 

  • Verzin leuke, creatieve aardige acties (creatieve vernieuwers). Stuur een zelfgemaakte ansichtkaart, Maak een video waarin je je beste boekentip geeft. Dat soort dingen. Natuurlijk passend bij jou en je bedrijf.
  • Naast de vriendelijke acties kun je ook verder gaan en een ontmoeting voorstellen. Aanleidingen kunnen zijn dat je een nieuw, interessant aanbod voor ze hebt (creatieve vernieuwers en doelgerichte winnaaars), het leuk en nuttig kan zijn bij te praten (jij hebt namelijk inmiddels best wat nieuwe ervaringen opgedaan en je bent benieuwd hoe het met je klant/opdrachtgever is. (betrokken helpers). Of omdat je een artikel gaat schrijven en ze daarover wilt interviewen (gedegen werkers).