Wat zet je op de Over Mij pagina? (Of is zo'n pagina overbodig)

Wat zet je op de Over Mij pagina? (Of is zo'n pagina overbodig)

Het is best lastig om te bepalen wat je over jezelf vertelt op je  'over mij' websitepagina. Je wilt niet te brallerig zijn, maar ook niet te bescheiden. Wat is belangrijk om over jezelf te vertellen?

In dit artikel laat ik je zien wat het nut is van zo'n pagina, de principes en wat je erop zou kunnen zetten. Met tips en al.

Ik begin met een voorbeeld:

Stel, je wilt graag een nieuwe relatie. Het is lente, het kriebelt. Maar hoe kom je aan een geschikt iemand?

Ik weet zo al wat opties 🙂

  • je vraagt je moeder/vriend/buurvrouw of ze een goede partner voor je weet en je wil koppelen;
  • je gaat iedere vrije avond naar de kroeg in de hoop een aantrekkelijke partner voor de rest van je leven te ontmoeten;
  • je gaat tennissen omdat je gehoord hebt dat daar veel vrijgezellen zijn;
  • je maakt tijdens je dagelijkse treinreis praatjes met ieder aantrekkelijk iemand die je ziet;
  • je scrollt op Tinder en klikt her en der wat leuke foto’s aan, in de hoop op flink wat matches;
  • je schrijft je in bij een datingbureau en maakt een profiel aan;
  • je gaat op een leesclub omdat je zelf erg van lezen houdt.

Het kan allemaal werken.


Maar het werkt alleen als jijzelf ook een beetje leuk bent voor de ander.
Als de ander een goede eerste indruk van je krijgt. En jij bovendien ook interesse in de ander toont. Je ze de kans geeft je een beetje te leren kennen. Want wees eerlijk, bijna niemand gaat toch met een wildvreemde in zee?

Ook op je website wil je geen wildvreemde voor je lezers zijn. Want wie weet is er een aantrekkelijk iemand die met jou in zee wil. Dus is het zaak wat van jezelf te laten zien. Interesse te tonen in de ander. Dat doe je op je ‘over mij’ pagina.

De ‘over mij’ pagina voor een goede indruk

Wist je dat de ‘over-mij’ pagina een heel goed bekeken pagina is? Als je homepage interesse heeft opgewekt kijken mensen al snel verder op je ‘over-mij’ pagina. Omdat ze willen weten wie je bent en wat je kunt.

Ben je te vertrouwen? Ben je deskundig genoeg? Pas je bij ze? (Oftewel, herkennen ze zich in je?)

Sean D'Souza (een Nieuw-Zeelandse marketingspecialist) zegt het zo: je ‘over-mij’ pagina functioneert als een soort spiegel voor de lezer.

Die kijkt wat ze van zichzelf herkennen in je verhaal.

Niet letterlijk hoor, maar wat betreft de toon, de onderwerpen die je bespreekt, het soort foto’s dat je erbij zet, je ambitie en enthousiasme dat doorklinkt in het verhaal.

De lezer wil zich herkennen in je 'over mij' paginaDe 'over-mij' pagina functioneert als spiegel voor de lezer

'Over mij': Vaak saai en voorspelbaar

Probleem is dat veel ‘over-mij’ verhaaltjes op internet wat saai en voorspelbaar zijn. Een kleine pasfoto, iets over wat je gedaan en geleerd hebt en waarom je zo goed bent. Daar wordt de lezer niet warm van. Die wil net wat meer weten. Wat meer zien, een smeuïg verhaal horen.

Net zoals bij die date die je dan eindelijk hebt. Daar zitten jullie dan allebei een beetje zenuwachtig.

De ander zit er niet op te wachten dat jij vol bravoure je successen en je kennis breed uitmeet. (*Bekijk even de video aan het eind van dit bericht als je me niet gelooft.). Dat je alleen maar aan het woord bent.
De ander zit er aan de andere kant ook niet op te wachten dat je alleen maar humt en knikt en niks zegt.

Nee, de ander wil achterhalen wie je bent, aftasten of jullie een beetje bij elkaar passen. Of die vonk kan overslaan.

Dus kom, laten we kijken hoe je jouw bio wat levendiger kunnen krijgen op een manier die bij je past.

De principes voor een goede ‘over mij’ pagina

  1. Het gaat over jou, maar eigenlijk over de klant (die spiegel)
    Je vertelt dat en waarom je gedreven bent de problemen van je klant op te lossen. De klant herkent zich in de problemen en het verlangen het op te lossen.
  2. Het is persoonlijk (je hebt een gezicht) 
    Je vertelt iets over je hobby’s, opvoeding, je overtuigingen, je ontwikkeling.
  3. Het wekt vertrouwen (de lezer weet dat hij/zij in goede handen is)
    Je laat zien wat je al gepresteerd en geleerd hebt. Je laat ook klanten vertellen waarom ze zo tevreden zijn.
  4. Mogelijke bezwaren van de lezer komen aan bod (maar je hebt toch geen ervaring met…wat weet je eigenlijk van…)
    Je bedenkt zelf alvast wat de mogelijke lezer voor bezwaar kan hebben en pareert die elegant.
  5. Het wordt de lezer duidelijk waar je voor staat en hoe je een probleem van de lezer op kunt lossen.
    Vertel nog eens wat je echt drijft. Je laat nu ook wat van je aanbod zien. De lezer wil tenslotte weten hoe je dat herkenbare probleem denkt op te lossen.

Zo maak je wat je over jezelf schrijft levendig en persoonlijk

  • Met foto’s van jezelf. Niet alleen de glamourfoto’s, maar ook actiefoto’s.

Actiefoto Anneke Dekkers voor Over Mij pagina

  • Wie weet met een video waarin je je voorstelt. Of een geluidsbestandje.
  • Verhalen over hoe je deze bestemming bereikt hebt. Misschien met tegenslagen en al. Of met verhalen uit je jeugd.

En ondertussen moet je keuzes maken wat je wel en niet over jezelf vertelt

Over of je de nadruk op je deskundigheid legt, op je visie, je persoonlijkheid. Welk probleem van je klant je precies aan wilt spreken. Hoe persoonlijk je eigenlijk wilt worden. Hoe kort of hoe lang je de bio maakt. Welke foto’s passend zijn, wat je dus uit wilt stralen.

Dat is het mooie van een ‘over mij’ pagina maken. Je pakt een kraal van de marketingketting en je eindigt toch weer bij de draad: je eigen visie op wat jij te bieden hebt voor je klant.


Nog wat abstract allemaal?

Bekijk dan eens verschillende pagina’s van marketingspecialisten en vorm zelf een oordeel over wat je een goede ‘over-mij’ pagina vindt.

Dit is de pagina van Sean D'Souza

Deze is van Laura Babeliowsky

Deze van Eelco de Boer

Deze is van Brigitte van Tuijl

Tot slot die van mezelf

Maar waarom heeft niet iedereen een pagina om zichzelf voor te stellen?

Als je goed oplet, zul je zien dat niet de minsten onder ons geen ‘over mij’ pagina hebben.

En misschien zit het juist daarin: dat ze al genoeg bekend zijn bij het publiek wat ze willen bedienen. Of dat ze het principe huldigen: laat anderen maar vertellen hoe goed ik ben. Op die sites vind je bijvoorbeeld weer wel testimonials.

Een andere optie is dat ze zich al genoeg laten zien terwijl ze aan het werk zijn. En dat dat is wat ze het liefste willen. Show, don’t tell.

Is een ‘over mij’ pagina dan overbodig?

Nee, juist niet. Behalve dat het voor de lezer prettig is om zich een beetje met je te kunnen verbinden, is het ook goed om op deze manier je visie te ontwikkelen. Je visie op wat jij wilt en kunt, wat je je ideale klant te bieden hebt. Welke verhalen en beelden erbij horen.

Zodat je een aantrekkelijke en geïnteresseerde partner kunt zijn op het moment dat ‘de ware’ aan komt lopen.

  • Zoals beloofd:


Veronica
Door

Veronica

op 07 Nov 2018

de pagina van laura is offline

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 07 Nov 2018

Dank voor de melding! Gelijk hersteld.

Reactie plaatsen