arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juni 2017 

Waarin verschilt vriendelijke marketing van 'gewone' marketing?

Hoe vriendelijk ben jij?

Best wel toch?

Ik zag mezelf nooit speciaal als vriendelijk. Wel als iemand met een goed hart. Leuk? Ja. Bemoedigend? Ja. Maar vriendelijk?

Totdat mijn klanten vertelden dat ze zich zo op hun gemak bij me voelden. Omdat ik niet oordeelde. Niet probeerde hen te verbeteren als mens. Dat we samen konden lachten. En dat ze dat fijn en vriendelijk vonden.

Oké, als dat vriendelijk is, dan wil ik dat dolgraag blijven.

Ook in mijn marketing.

Sterker nog, als marketinggids sta ik voor vriendelijke marketing. Marketing die vriendelijk is voor jezelf en voor je klanten.
Mensen vragen me regelmatig: maar wat is dat dan die vriendelijke marketing? Wat is het verschil met ‘gewone’ marketing?

Dit zijn de drie belangrijkste verschillen:

1. Vriendelijke marketing gaat niet uit van tekort.

Maar dat je alles wat je nodig hebt in huis hebt om de juiste klanten te krijgen.

Bijna iedere marketingdeskundige gaat ervan uit dat je niet genoeg weet, niet genoeg kunt, niet genoeg wilt, niet genoeg hebt (klanten, geld). En het wonderbaarlijke is dat wat je ook doet, het nooit genoeg is. Ze hebben iedere keer weer een nieuwe cursus voor je klaarstaan om je volgende tekort aan te pakken.

Ik vind dat niet vriendelijk.

Ik vind het veel vriendelijker om jou als vertrekpunt te nemen. Te weten dat je alles in huis hebt om te doen wat je wilt. Om al doende te leren. Vanuit vertrouwen en plezier.

2. Vriendelijke marketing doe je op een manier die bij JOU past.

De meeste marketinggoeroes hebben een bepaalde visie over wat je moet doen om succesvol te zijn en hoe je dat moet doen. De belofte is: Als je precies doet wat ik zeg, komen de klanten en de miljoenen naar je toe.
Hoe naar is het dan als het je niet lukt (net als zeg 90% van de andere deelnemers)? Je voelt je falen en tekort schieten.

Vind ik niet een vriendelijk gevoel.

In vriendelijke marketing maak je gebruik van de kennis van de bestaande marketing, maar stel je die ten dienste van jouw manier van werken en leren.

3. Vriendelijke marketing betekent dat je waar kan maken wat je belooft.

De marketinggoeroes beloven je gouden bergen, een nooit ophoudende stroom van klanten. Als je hun product x koopt of hun dienst y afneemt. Ze beloven dat je eindelijk verlost wordt van je grote probleem, je pijn. Vrijwel nooit is dat het geval. Het is hopelijk een stap in de goede richting. Maar ik ben meerdere keren met een nare smaak in mijn mond achtergebleven. Mijn marketingdeskundigen hadden me veel, veel te veel beloofd.

Niet slim en niet vriendelijk.

Goed, je hoeft niet onterecht bescheiden te zijn, je kunt je product of dienst ook echt aantrekkelijk neerzetten, maar puntje bij paaltje is het niet vriendelijk als de klant niet kan krijgen wat beloofd is.

Spreekt de vriendelijke benadering je aan?

En ben je toe aan een flinke stap te zetten met je bedrijf?

Bekijk dan eens de opleiding Vriendelijke marketing: zo krijg JIJ klanten.

Een intensieve opleiding waarin we leren en doen combineren. Aan het eind van de opleiding heb je drie samenhangende diensten/producten ontworpen én in de markt gezet. JE hebt een manier van marketing gevonden die bij je past.
Al doende leer je hoe jij vriendelijke marketing voor je kan laten werken.

Nieuwsgierig? Neem een kijkje.

 

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?