Nieuwsbrieven schrijven zonder te schrijven (dit gaat niet over vloggen of podcasten)

Nieuwsbrieven schrijven zonder te schrijven (dit gaat niet over vloggen of podcasten)

Vroeger hadden we een abonnement op de leesmap. Met Donald Duck! Eens per week arriveerde de map en wachtte ik vol ongeduld tot het mijn beurt was de Donald Duck te lezen.

nieuwsbrief donald duck

Zou het niet mooi zijn als onze mogelijke klanten ook vol ongeduld zouden wachten tot ons bericht in hun mailbox zou belanden?

Ja natuurlijk, we willen graag lezers die uitzien naar wat we te melden hebben.
Dat gaat niet vanzelf. Daar moeten we wat voor doen. Zorgen dat er überhaupt iets is om te lezen, te bekijken.

Nieuwsbrief/ezine/updates/tips

Niet voor niks zijn nieuwsbrieven populair. Email blijkt keer op keer een goede manier te zijn om je doelgroep te bereiken.

Het nadeel van een nieuwsbrief is dat het veel tijd kost er een te schrijven. Bovendien: sommige zelfstandigen houden niet van schrijven. Het past niet bij ze. Ze houden meer van praten.
Misschien geldt dat ook voor jou.

Maar ja, je wilt dus wel dat je contact kunt houden met je lezers en (mogelijke) klanten via de mail. Dus hoe doe je dat? Hoe zorg je dat mensen wel wat van je in hun mailbox aan treffen zonder dat je iedere week moet schrijven?

Ik heb goed nieuws

Ik heb een manier gevonden om snel en makkelijk een nieuwsbrief te schrijven zonder dat je echt hoeft te schrijven. Nou ja, een beetje dan. Het gaat je tijd opleveren, je wordt productiever en het is ook leuk. En…je hoeft dus niet te schrijven.
Je kunt doen wat je goed kunt: praten. En toch wordt het geschreven tekst.

Ik ga in onderstaande stappen uitleggen hoe je zo’n nieuwsbrief maakt zonder te schrijven.

Stappen om je nieuwsbrief te schrijven zonder (al te veel) te schrijven

Stap 1) Bepaal je onderwerp

onderwerpkeuzeNeem een onderwerp dat niet te algemeen is. Belangrijk om het specifiek te maken. Als mijn onderwerp zou zijn: Hoe schrijf ik een nieuwsbrief? dan was dat veel te algemeen. Meer iets voor een boek. Maar door te toevoeging ‘zonder te schrijven’ wordt het al veel specifieker. Zeker ook omdat ik al weet dat ik niet over video of podcasts ga schrijven.
Andere criteria voor een goed onderwerp zijn dat het voor de klant van belang is en dat jij er zin in hebt.

Stap 2) Maak een opzet voor de inhoud van je nieuwsbrief

Je hebt een boodschap aan je lezers. Om die goed over te kunnen brengen heb je een opzet nodig die je onderwerp behapbaar maakt voor je lezer.
De opzet kan er als volgt uitzien.
o Introductie

 waarom is onderwerp belangrijk
 waar gaat het precies om?

o Wat is je oplossing
o Hoe doe je die oplossing (hier kun je je tips in kwijt)
o voorbeelden van hoe je oplossing eruit kan zien in praktijk
o Samenvatting/conclusies met eventueel nog aanvullende tips

Stap 3) Bespreek je punten en neem het op

Goed, je hebt je punten op een rij. De volgende stap is voor jou dan niet meer zo ingewikkeld: je bespreekt je punten en neemt jezelf ondertussen op.

Jezelf opnemen:

Zit je achter een windowspc? Download dan het gratis audacity.

Heb je een Mac of ipad?

garageband is een prima opnameprogramma.

Maar je kunt natuurlijk ook de recorder van je mobiele telefoon gebruiken.

Maar nu komt het:

Google.docs heeft een van tekst naar spraakfunctie. Nog niet ideaal, maar nu al best handig. Heb je al een googleaccount? Mooi dan kun je gelijk verder. Zo niet, dan kun je er eentje aanmaken.
Ga vervolgens naar docs.google.com en maak een nieuw document aan.
In de menubalk zie je ‘extra’. daar druk je op en dan verschijnt in het popupmenu de spraak naar tekst functie. Nieuwsbrief van spraak naar tekstKlik die aan en je ziet een microfoonpictogram links verschijnen.

googledocmicon

Maar voordat je vervolgens daarop klikt: zorg dat je je recorder aanzet zodat je een backup hebt van wat je inspreekt.
Druk vervolgens op de microfoonafbeelding in googledocs en begin te spreken. Voila, je spraak wordt omgezet in tekst.

Het ziet er wat vreemd uit. Nog geen punten en komma’s. Soms maakt hij er wat anders van dan je zegt. Maar daar heb je je opname voor. Je kunt altijd terugluisteren wat je gezegd hebt.
Als je goed dicht op de microfoon praat weet google er best wat van te maken.
En hé, het is in ieder geval iets om te lachen!
Dit is een voorbeeld een stukje van van mijn tekst (toen ik nog niet wist dat ik dicht in de microfoon moest praten):

En dan zie je dat de mogelijkheid Lanzarote de mogelijkheid extra status die aanklikt als je van tekst naar spraak en dan zie je dat microfoontje aankomen en dan op dat microfoontje klikt dan neemt je op wat je zegt nou moet je er niet al te veel van voorstellen nog Ik denk dat Google dat nog veel meer gaat schijnen maar als het goed gaat en je microfoon is goed dan schrijft hij dan zie je dat alles wat inspreekt dan ook echt in tekst verschijnt Nou kijk dus je hoeft niet zelf te schrijven Dat doet Google voor jou dus dat is helemaal klaar want eerlijk gezegd Google niet zo betrouwbaar dat je het helemaal begrijpen zet je opname apparatuur aan

Stap 4: Edit wat er in google docs staat

Je hebt nu een lap tekst gekregen. Met soms abacadabra. Tijd om te editen! Je kunt altijd even je opname terugluisteren als je niet begrijpt wat google docs ervan gemaakt heeft.

Kopieer om te beginnen de tekst en zet de tekst in bv je autoresponder of als conceptbericht in je website. Zo kun je de tekst verder rustig opmaken.

Je fatsoeneert de zinnen. Haalt de onzin die je uitgekraamd hebt er uit. Maakt tussenkopjes, zoekt plaatjes voor in de tekst.

En wie weet nog een leuk beginverhaal of anekdote. Mocht je die vergeten zijn.

Klaar ben je! Je nieuwsbrief is af

Vervolgens zet je je bericht op je website of in je autoresponder of allebei. Wat je maar wilt.

Deze blogpost heb ik gemaakt op bovenstaande manier.

Dit is de opzet: Hoeschrijfjeeennieuwsbriefzonderteschrijven

Hier het oorspronkelijke geluidsbestand.

Voordelen

De opzet maken en het inspreken ging vlot. 10 minuten voor de opzet en acht en een halve minuut voor het inspreken.

Nadelen

Het editen kostte aardig wat tijd, want Googledocs verstond me meer dan de helft van de tijd niet. Ik heb wel erg moeten lachen om de tekst die eruit kwam. Ik verwacht en hoop trouwens dat de spraakherkenning steeds beter wordt.
Het editen kostte me meer dan een uur. Nog zonder de plaatjes. En trouwens: wil je het op je site zetten, zorg dan dat je eerst de tekst van googledocs haalt. Anders krijg je last van de opmaakcodes van Google.

Alternatieven

Wil je een beter spraakherkenningsprogramma? Dragon naturallyspeaking is daar marktleider in. De volgende update ga ik die uitproberen.
Wel opnemen maar niet uitwerken?
Je kunt het omzetten van spraak naar tekst door iemand anders laten doen. Tegen een vergoeding natuurlijk.

Aandachtspunt

Het verhaal kan heel droog worden door al die aandachtspunten die je langsgaat. Zorg dat je ook wat anekdotes, verhaaltjes erbij bedenkt en inspreekt.

Conclusie: schrijven zonder te schrijven?

Je kunt heel goed een nieuwsbrief maken zonder te schrijven. Cruciaal is dat je een goede opzet hebt. Dan kun je makkelijk de onderdelen aan elkaar praten.

De gratis spraakherkenningssoftware van Googledocs is nog niet echt op en top. Toch scheelt het heel veel tijd dat je al wat op het scherm hebt staan. Anders moet je alles eerst luisteren en uittypen.

Wil je wel nieuwsbrieven maken, maar niet schrijven? Probeer dan deze methode eens. Het heeft mij veel tijdwinst opgeleverd. En plezier.

 

Marijke
Door

Marijke

op 21 Mar 2016

Dat is een goede tip! Leuke nieuwsbrief op deze manier. Dank je wel!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 21 Mar 2016

Ha Marijke, Dank voor het compliment!

tineke
Door

tineke

op 26 Aug 2016

dank mooie tip, nog beetje koud watervrees voor techniek maar ga je ''handleiding'' ] bewaren

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 29 Aug 2016

Ha Tineke. Ja, techniek blijft een beetje gedoe. En nieuwe technieken toepassen vergt een soms stijle leercurve :) Maar deze is niet moeilijk hoor. Alleen nog niet goed ingesteld op Nederlands.

Reactie plaatsen