Makkelijke marketing
11 september 2018 

Makkelijke marketing

Na de vakantie bekruipen mij vaak goede voornemens.  Zo dacht ik laatst voor de zoveelste keer: het zou goed zijn als ik wat sterker word. Meer arm- en buikspieren.

Dus ik begon met de push up, maar allemachtig: dat was zwaar! Het lukte me met pijn, moeite en smokkelen maar twee keer mezelf op te duwen.

Een vriendin had een tip: een video waarin een fitnesstrainster laat zien hoe je de push up opbouwt: van makkelijk naar zwaar.

Zo is het ook met marketing: je begint bij iets wat je makkelijk vindt en gaat van daaruit door naar de wat lastiger zaken.

Maar wat is makkelijk als het om marketing gaat? Aan het eind van deze blog geef ik je vier acties die je kunt ondernemen om je marketing makkelijker te maken. Denk aan:

  • Acties die niet veel tijd kosten
  • Iets doen wat je al kan
  • Iets wat je best leuk vindt om uit te voeren

Juist, de rode draad is DOEN

Net als met die push-ups: als je alleen maar naar de video kijkt en niets doet, word je niet sterker.

Maar, vraag je je af: zomaar in het wilde weg wat DOEN?

Je hebt gelijk, dat zou niet slim zijn.

Je wilt GERICHT acties ondernemen. Acties die je dichter bij je doel brengen.

Dus wat zijn makkelijke en  gerichte acties die je dichter bij je doel brengen?

In de week van de vriendelijke marketing heb ik je een goede voorzet gegeven:

Iedere dag werkten we 15 minuten aan een vriendelijke marketingactie die je dichter bij je doelen brengt:

  • Je zichtbaarheid vergroten
  • Aansprekende marketingboodschap presenteren
  • Aantrekkelijk aanbod hebben
  • Klanten vinden
  • Verkopen van jezelf en je aanbod

De acties kosten niet veel tijd en waren goed te doen.

De reacties van de (in totaal 61) deelnemers waren enthousiast: ze deden nieuwe contacten op, verstevigden banden met opdrachtgevers, pasten hun marketingboodschap aan.

En toch…een week is natuurlijk niet genoeg.

Het gaat ook om VOLHOUDEN.

Tja, net als met die push ups: een week hou je misschien vol, maar dan heb je nog niet zoveel resultaat. Het gaat er om dat de push ups  het een onderdeel wordt van je dagelijkse routine. Pas dan merk je dat je sterk wordt.


In het geval van marketing zul je merken dat als je regelmatig je gerichte acties doet je:

  • makkelijker opdrachtgevers aan je bindt,
  • makkelijker nieuwe klanten aantrekt,
  • vanzelfsprekender aanbod ontwikkelt dat echt een antwoord is op het probleem van je klanten.

VOLHOUDEN van je gerichte acties gaat het ECHTE VERSCHIL maken in je marketing.

Dus hoe zorg je dat je VOLHOUDT?

Om te beginnen is het handig te weten waarom je iets vol wilt houden. Dus wat jouw motivatie, jouw dringende reden is.

In het algemeen zijn er verschillende dringende redenen voor mensen om vol te houden:

  • ‘Ik wil ergens heel graag naar toe’ (‘ ik wil de Kilimanjaro beklimmen’, ‘Ik wil dolgraag een fantastisch bloeiend bedrijf’)
  • ‘Ik wil heel graag ergens van af’ (bv geen nee durven zeggen, gebrek aan geld)
  • ‘Ik doe het in het belang van anderen’(bv stoppen met roken als je kinderen krijgt)

Maar lukt het dan om vol te houden met die dringende redenen?

Nee, vaak niet. En dat heeft te maken met verschillende zaken. Bijvoorbeeld omdat we al van te voren vinden dat we te weinig discipline hebben en het dus snel opgeven. Of omdat er iets gebeurt dat onze aandacht direct opeist en je daardoor zo’n beetje vergeet wat je ook alweer van plan was. Of omdat we geen steun krijgen uit onze omgeving en daardoor maar weer doen zoals we altijd deden. Of omdat de lol er al snel af is als we beginnen met de acties. Nog een keer die push ups? Ik ben er wel klaar mee!

En dan gaat het knagen

We willen tenslotte iets, zien het belang er van in, en doen het niet. We kunnen ons gevoel van falen zo diep mogelijk wegstoppen, maar iedere keer popt het weer op. We worden ontevreden over onszelf, chagrijnig, twijfelen aan ons vermogen úberhaupt het doel te halen.

Misschien klopt deze uitspraak van de Boeddha wel:

Om innerlijke rust te vinden, moet je afmaken waaraan je begonnen bent.

Dus wat te doen?

Hoe kun je het je zelf makkelijker maken om gerichte marketingacties te ondernemen en vol te houden?

Ja, ik kan nu de literatuur erbij halen en je vertellen wat je allemaal moet doen. Maar wees eerlijk: zou dat werken? Ik denk dat je er alleen van gaat zuchten.

Ik geloof dat je het antwoord het beste in jezelf kunt vinden.

In mijn opleidingen en coaching vraag ik vaak:

‘Geef eens een voorbeeld van wat je WEL gelukt is? Hoe is je dat gelukt? Wat heb je gedaan, of juist niet gedaan? Wat maakte dat je doorzette?’

De antwoorden zijn verschillend, omdat mensen ook verschillend zijn. Met behulp van de antwoorden konden ze vervolgens een  eigen ‘gebruiksaanwijzing’ opstellen hoe vol te houden,  ook als het moeilijk wordt.

Mijn deelnemers kwamen tot mooie inzichten:

  • ‘O, ik moet dus iemand vragen mij te helpen!’
  • ‘Ik moet het echt voor iemand anders doen!’
  • ‘Ik ga een “stok achter de deur” regelen!’
  • ‘Ik ga het samen met iemand doen!’
  • ‘Ik zorg dat ik niet alles zelf hoef te doen.’
  • ‘Ik moet het in heel kleine stukjes hakken.’
  • ‘Ik kan het beste een “draaiboek” maken met iemand anders en het dan gewoon uitvoeren’

Zo zie je, zoveel mensen, zoveel conclusies.

Het VOLHOUDEN van je makkelijke, gerichte marketingacties vraagt dus van je dat je goed weet hoe je zelf in elkaar zit en een plan van aanpak.

Je marketing wordt makkelijker als je jezelf kent

Als je jezelf kent, kun je een gebruiksaanwijzing voor jezelf opstellen. Mocht je niet meegedaan hebben met de Week van de Vriendelijke marketing, of er niet aan toegekomen zijn om je gebruiksaanwijzing te maken:  ga dan naar dag 1 van de week van de vriendelijke marketing en maak je gebruiksaanwijzing.

En dan nu jouw makkelijke marketing acties:

  1. Schrijf op wat jouw marketingdoel is voor de rest van dit jaar.
    Niet een te groot doel dus. Denk aan: een ‘verkooppagina’ leren schrijven, mijn zichtbaarheid vergroten door met interessante en leuke mensen af te spreken, ontdekken hoe ik met behulp van video mezelf goed kan presenteren, afspraken maken met opdrachtgevers om te onderzoeken of en hoe ik ze verder kan helpen.
  2. Schrijf je dringende reden op. Waarom is je doel zo belangrijk voor je? Bijvoorbeeld: ‘Ik wil niet meer met mijn mond vol tanden staan als mensen zeggen: maar wat heb je dan precies te bieden?’
  3. Bedenk makkelijke acties waarmee je dichter bij je doel komt.
    Laten we aannemen dat je doel is om een verkooppagina leren schrijven. Dan kunnen makkelijke acties zijn:

    •  Een verkooppagina die je goed vindt bekijken en opschrijven wat je precies goed vindt
    •  Op internet een artikel opzoeken over hoe je verkooppagina’s schrijft en de belangrijkste punten noteren.
    •  Een gesprek met een mogelijke klant – het kan ook je zus of buurman zijn. Wat is hun probleem met X, wat zien ze als oplossing, wat zouden ze graag lezen op een verkooppagina?
    • Een opzet maken voor een eigen verkooppagina.
    • En nog een andere opzet maken.
    • Feedback vragen

Je kiest er nu 3 uit om mee te beginnen. Acties die voor jou motiverend zijn, goed te doen en niet te veel tijd kosten.

Dit zijn mijn 3 makkelijke marketingacties:

1

2

3

4.  Begin met de eerste uit te voeren. Dat is het. Gewoon beginnen en dan ontdekken wat het je oplevert.

Want, zoals Loesje al zegt:

Het verschil tussen iets willen en iets doen is het begin.

Daarna komt pas het volhouden. En daar kun je je gebruiksaanwijzing weer bij gebruiken.

 

P.S: benieuwd naar het opdrukken? Hier is de video.

Ik ben ondertussen in fase twee beland.

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?