Know, like, trust factor: hoe zit het met de jouwe? (met werkblad)

Know, like, trust factor:  hoe zit het met de jouwe? (met werkblad)

laptopwindows10Een tijdje geleden was mijn laptop kapot. Ai, niet handig. Na een paar dagen proberen toch maar weggebracht naar een reparateur. Maar welke? Uiteindelijk kwam ik terecht bij een echte Amsterdammer (in Castricum) die mijn laptop fluitend in ontvangst nam. ‘O’, zei hij, ‘geen punt, je hebt hem morgen weer terug.’ Die avond belde hij: nee, het ging niet lukken, die backup zorgde voor allerlei problemen. We hebben drie keer heen en weer gebeld. Over en weer plaagstoten uitdelend. Hij over mijn gepruts met de laptop, ik over het feit dat het almaar langer duurde.

Maar na vijf dagen was mijn laptop in tiptopstaat weer in mijn bezit.

Dus als je me vraagt of ik een goede repateur voor laptops weet? In Castricum? Ik verwijs je graag naar hem door.

Tja, zo komen we vaak aan onze klanten. Dankzij doorverwijzingen. En we worden doorverwezen omdat we goed werk verricht hebben en mensen blij met ons zijn.

In de marketingwereld hebben ze er ook een naam voor: de ‘know like & trust’ factor.

Het fijne is dat we allemaal zo’n factor hebben en dat we dankzij die factor helemaal niet zo keihard aan onze marketing hoeven te werken.

Waarschijnlijk denk je juist dat marketing wel keihard werken is. En best ingewikkeld. Maar ja, je vindt dat je er aan moet doen omdat je anders – vroeger  of later – niet voldoende klanten hebt en je zelf dan voor het hoofd slaat omdat je niets aan marketing hebt gedaan.

Geen zorgen: je hebt een hoge know, like, trust factor

Er is geen reden om je zorgen te maken. Je zorgen maken werkt sowieso averechts als het om marketing gaat.

Waarom jij je geen zorgen hoeft te maken is omdat je een hoge ‘know, like en trust’ factor hebt. Als je de rest van het artikel leest en dit werkblad invult zul je zien dat het klopt. (Om je ingevulde versie te bewaren: eerst het werkblad downloaden en in je lokale pdfreader openen.)

De know, like, trust factor houdt in dat mensen van je kopen, je inschakelen, je doorverwijzen omdat ze je kennen, graag mogen, vertrouwen.

Vertel eens: wanneer heb jij voor het laatst iemand doorverwezen? Ja toch? Dat doen we toch allemaal?

Laten we die magisch factor eens onder de loep nemen.

Know

know‘Know’ houdt in dat mensen je om te beginnen weten te vinden. Dat je zichtbaar bent. Daarnaast dat ze weten wie je bent, wat je sterke en zwakke kanten zijn  en wat je kunt. Waar kunnen ze je voor inschakelen. Wat doe jij dat voor hen interessant is?

Als je nu gaat zitten en een papier en pen pakt en opschrijft hoe ze je kunnen vinden, wat je kan en wanneer wat jij kan belangrijk voor ze is, heb je het eerste deel al op orde.

Hier vind je een werkblad om in te vullen. Eerst even downloaden, openen en dan kun je het invullen en opslaan.

Door naar de ‘like’

know like trust factorMensen willen met je werken, dingen van je kopen omdat ze je graag mogen. Je weet dat waarschijnlijk als geen ander. Je opdrachtgevers staan erop met jou te werken. Soms tot je eigen verbazing. Zo goed ben je toch niet? Jawel, je bent wel zo goed, maar meer nog: ze houden van je als mens. Om hoe je je opstelt, vanwege je integriteit, je humor, je vasthoudendheid. Wat dan ook. Ze willen met jou werken omdat jij ze een prettig gevoel geeft. Zoals zij jou ook graag met hen werkt.

Als je wilt en even tijd hebt kun je in het werkblad invullen waarom mensen je graag mogen. Wat jouw ‘like’ factor is. Best lastig misschien om dat zelf te bedenken. Wie weet komt je bescheidenheid om de hoek kijken. Of denk je: maar ik heb helemaal niet genoeg opdrachtgevers! Geeft niks. Schrijf toch maar op. En als je het echt niet weet kun je het altijd vragen. ‘Er zijn zoveel professionals als ik, waarom wil je nu juist met MIJ werken?’

Je krijgt dan ongetwijfeld ook iets te horen over het derde deel van de know, like, trust factor:

Trust, vertrouwen

know like trustKijk, na tien keer met je gewerkt te hebben weten opdrachtgevers en klanten wel wat ze aan je hebben. Maar waarom hebben ze die eerste keer voor je gekozen? Wat maakte dat ze vertrouwen hadden dat jij de opdracht goed zou volbrengen? We hebben het nu over je houding, aanpak, kennis en kunde.

Je maakt het mensen makkelijk je te vertrouwen omdat je je vakvrouwschap al laat zien in de manier waarop je met ze praat. Je luistert, stelt goede vragen, geeft je inhoudelijke visie, vat samen, bied aan iets te doen. Je geeft al pratend voorbeelden over hoe je een soortgelijk probleem in het verleden hebt aangepakt.

Je vertelt ook wat er wel en niet goed ging en wat je geleerd hebt. Dat vind je belangrijk om te doen. Je wilt niet de indruk wekken dat je de expert bent die nooit twijfelt of nooit eens het verkeerd aanpakt. Je wilt ook niet met mensen werken die van jou verwachten dat je alleen maar tienen scoort op de evaluatie. Je wilt echt wat teweeg brengen bij je klanten. Dan ook maar het risico af en toe een onvoldoende beoordeling te krijgen.

Weet je waarom opdrachtgevers je vertrouwen? Schrijf het dan op in het werkblad.

Je hebt nu helder wat jouw ‘know, like trust’factor is.

Iedereen heeft een eigen ‘know, like, trust’ factor

Natuurlijk zijn er ook professionals die het anders aanpakken.

3Die hun expertise uitgebreid etaleren; die de mogelijke opdrachtgever ter plekke vertellen wat ze doen moeten. Het kan ook zijn dat de opdrachtgever dat fijn vindt en besluit: die persoon moet ik hebben. Die weet tenminste hoe ik het probleem kan oplossen.

Prima, fijn voor die professional en opdrachtgever.

Het gaat erom dat je bij elkaar past. De grootste valkuil zou zijn dat je denkt dat je net zo moet gaan doen als die andere professional. Nee dus. Want dat past niet bij je en kun je dus ook niet zo goed.

Vertrouw erop dat je je eigen ‘know, trust, like’ factor hebt.

Dus als je zo doorgaat ben je prima bezig met je marketing.

Op peil houden

Je houdt je ‘know, like en trust’ factor op peil doordat je investeert in de relatie met je collega’s en je opdrachtgevers. Bovendien hou je ervan up to date te blijven op je vakgebied. Je bent een trotse professional die met hart en ziel je klanten een stap verder wil brengen. Heus, het is genoeg.

En weet je:

De beste marketing voelt niet als marketing.

Zorgen en twijfels

zorgelijke-beerJe hebt vast nog allerlei vragen:

Maar…

  • wat als ik nou ander soort werk wil?
  • waarom heb ik dan niet genoeg klanten?
  • wat als mijn opdrachtgever zijn contract verliest, dan heb ik geen werk meer.
  • ik heb een geweldig plan en wil dat aan de mens brengen. Alleen heb ik op dat gebied nog geen know,like en trust factor! Hoe moet dat dan?

Allereerst…adem in….adem uit…

Stel dat je iets heel anders wilt gaan doen en heel andere opdrachtgevers wilt krijgen. Ja, dan moet je je ‘know, like, trust’ factor op gaan bouwen. In dit artikel staan (algemene) tips hoe je dat kunt doen. Als volwassene hoef je niet bij nul te beginnen. Je hebt al mensen die je kennen, je mogen en je vertrouwen.

Het is ook belangrijk om je factor uit te bouwen op een manier die bij jou past. Bij jouw eigen marketingstijl.

In een volgend artikel zal ik de ‘know, like, trust’ factor op een heel andere manier toepassen. Zodat je niet te lang last hoeft te hebben van je zorgen en twijfels.

Wat ik je aanraad om te doen is in ieder geval het werkblad in te vullen. Dat dient ook gelijk als een checklist. Weet je ook hoever je bent met je ‘know, like, trust’ factor.

Natuurlijk is er meer te doen als je echt nu nieuwe klanten wilt. Blijf vooral de deze blogs lezen, want ieder blog geeft op een eigen manier een antwoord op de vraag hoe je aan klanten komt.

Maar voor nu: het is genoeg, jij bent genoeg.

P.S. Ook al is het genoeg: ik ben wel benieuwd naar jouw combinatie van know, like en trust. Dus zet vooral je bevindingen in het reactieveld hieronder.

Reactie plaatsen