arrow_drop_up arrow_drop_down
3 oktober 2016 

Hoge verwachtingen en de realiteit

verwachtingenMijn theologiestudie duurde formeel zes jaar plus twee jaar vooropleiding gieks en latijn. Acht jaar? Dat leek me overdreven lang. Met een studiegenote besloot ik tijdens de introductie dat wij het gewoon binnen de zes jaar zouden doen. We waren slim, gemotiveerd. Waarom niet?

Ik geef toe, ik ben optimistisch van aard. Ik kan goed leren, sporten, ben creatief, wat wil een mens nog meer? Bovendien: als X het kan, waarom ik dan niet? Zo stortte ik me in het verleden enthousiast op de studie, skiën, autorijlessen, pianospelen, badminton. Verwachtend dat ik het snel op zou pakken.

Altijd weer ingehaald door de realiteit.

Te optimistisch zelfbeeld, niet realistische verwachtingen.

Ook met marketing hebben we wel eens last van teveel optimisme

Natuurlijk wil je klanten. Snel liefst. Dikke kans dat je soms, net als ik, te optimistisch bent. Dat je te kort door de bocht redeneert.

Bijvoorbeeld:

‘Als mijn pagina op facebook maar vaak genoeg wordt geliked, krijg ik allicht genoeg klanten voor mijn coachingstraject.’
‘Als ik iedere week een nieuwsbrief uitbreng krijg ik vanzelf meer inschrijvers en dus klanten.’
‘Als ik een geslaagde workshop geef, wil 10% van de deelnemers mijn product afnemen.’

Met als achterliggende gedachte:
‘He, ik ben populair, dus ze willen betalen!’
‘Ik lever inhoudelijk interessante blogs, dus ze willen klant van me worden.’
‘Ik ben goed in dit ene, dus willen ze ook mijn andere.’

Tja, dan kan de realiteit flink tegenvallen.

ski

Zoals die keer dat ik voor de zoveelste keer met skiën was gevallen en huilend van ellende en pijn moest constateren dat deze skiklas toch echt te moeilijk voor me was. Terwijl ik van tevoren had gedacht dat het me best ging lukken. Heus! Ik was het jaar daarvoor een van de beste leerlingen, dus kon ik nu best een klas overslaan.

Hoe komen we aan die hoge verwachtingen?

verwachtingenHet is niet zo gek dat we denken dat we snel succes zullen boeken. Ten eerste hebben we te maken met het menselijk principe dat we onszelf te hoog inschatten. Vooral  hoog opgeleiden lijden daaraan. Ten tweede is het voor ons brein heel lastig realistische inschattingen te maken van wat nodig is om een bepaald doel te bereiken. We denken er vaak te makkelijk (of te moeilijk) over.

Ten derde, en dat heeft er mee te maken, worden we helemaal gek gemaakt door businesscoaches voor ZZP-ers.  Ze beloven precies wat jij graag wilt. Ook jij kunt klinkende successen behalen/je bijdrage aan de wereld leveren én goed  verdienen.

Ja, dat voedt natuurlijk wel de hoge verwachtingen. Als je nou maar zus en zo doet dan gebeurt er dat. Toch?

De realiteit van het leven

Dus je gaat aan de slag, vol goede moed. Om keihard tegen de realiteit van het leven aan te lopen. Niet alles gaat zoals je wilt en gedacht had.

Op zich niet erg. Alleen zou je daardoor kunnen concluderen dat marketing niks voor je is, of dat het toch niet werkt.

Het werkt wel, maar alleen op je eigen manier. Als je het doet op een manier die bij je past. En als je een beetje geduld hebt.

Een bedrijf opbouwen gaat niet van de een op de andere dag. Daar heb je tijd en aandacht voor nodig. Misschien ook wat geluk.

Het zou ons helpen onze verwachtingen bij te stellen. Onszelf tijd te gunnen om onszelf en onze ideeën te ontwikkelen, goed te luisteren naar de klant. Niet volgende week, deze maand, dit half jaar al gelijk mooie omzetten te verwachten.

Hoe temper je te hoge verwachtingen en blijf je wel gemotiveerd?

Hier is mijn top 6:

  1. Bepaal waar je ongeveer naar toe wil. Goed worden in… Klanten helpen om…Een goedlopend online bedrijf in…
  2. Vergeet je concrete doelen. Natuurlijk, iedereen leert je concrete doelen te stellen. Uitdagend, net iets te ver buiten je comfortzone. Vooruit dan. Doe het een keer en gooi dan de doelen in je (virtuele) prullenbak. In plaats van de concrete doelen bepaal je de eerste actie die je kunt ondernemen. En wat de tweede is.
  3. Ga op weg naar je wat vage bestemming. Neem een stap, nog een. Nog eentje dan en let op wat er gebeurt. Moet je je koers bijstellen?
  4. Geniet van wat je aan het doen bent. Als je er geen plezier meer in hebt: kappen en koers bijstellen.
  5. Maak je onafhankelijk van het resultaat. Vertrouw erop dat als je goed oplet, actie onderneemt en onderweg bijstelt, je vanzelf op een bestemming aankomt waar je wilt wezen.
  6. Zoek steun en support onderweg. Je hoeft het heus niet allemaal alleen te doen. Liever niet zelfs.

Maar ja, dit is mijn top 6. Dat heeft te maken met hoe ik in elkaar zit. Misschien vind jij het juist wel heel fijn om concrete doelen te stellen, ambitieus te zijn, voor maar 1 ding te gaan.

Misschien ben je pessimistisch van aard en ben je veel behoudender in je inschattingen.

Marketingstijlentestcovertest1

Weet je nog niet zo goed hoe je gemotiveerd je marketing kunt blijven doen? Om je te helpen zoveel mogelijk je marketing te doen op een manier die bij je past, heb ik een marketingstijlentest ontwikkeld. Klik hier om de test te maken.

verwachtingen-300x206P.S. Ik ben afgestudeerd hoor. Niet in die zes jaar. Ik had een wat zwalkende koers en vele interessante bestemmingen. Maar net op tijd was er die stok achter de deur en de hulp onderweg.

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Roberto Massaro
Ilona
Door

Ilona

op 6 October 2016

Een mooie 'hart onder de riem', Anneke! Dank je wel! Zo had ik aan het begin dit jaar als concreet doel gesteld dat ik twee keer zou verdienen wat ik vorig jaar verdiende. Nu blijkt dat ik nog niet eens hetzelfde ga verdienen... Hmm, wat ging hier mis? Ach, dat ik dit jaar iets minder klanten heb, zorgt er wel voor dat ik eens goed de bezem overal door kan halen en nieuwe ideeën kan uitwerken. Dan neem ik die hoge verwachtingen gewoon mee naar volgend jaar ;)

Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?