arrow_drop_up arrow_drop_down
9 oktober 2013 

Hoeveel lef heb jij?

Wie wil provoceren  met warmte en humor de ander uit wil dagen – heeft wel wat lef nodig.

coach met armen wijdJe hebt lef nodig omdat je uit je oude vertrouwde gedrag stapt. Waar je armen anders meestal keurig in de buurt van je lichaam blijven, bewegen ze zich als je provoceert in de vrije ruimte. (Nu ja, nog wel aan je lichaam vast hoor!). Dat voelt al onwennig.

Ook je stem is niet meer je gewone stem: je stem blijkt hoger en lager te zijn dan je wist, harder en veel zachter. Als een magiër bespeel je met je stem je klant. Hoewel, als een magiër? Het voelt knap ongemakkelijk om opeens bijna te schreeuwen.

Maar o, wat is het wennen om ook je lichaam in de strijd te gooien.
Je hebt alleen al voor je provocatieve fysieke activiteiten lef nodig.

Maar het gaat verder. Je lacht om problemen, je maakt een geintje van diep verborgen schaamtes en je daagt de ander uit door dingen te zeggen die je niet meent. En die je in je gewone manier van coachen niet zou zeggen.
Dus ja, je hebt lef nodig om te provoceren.

Ho, we zijn er nog niet! Als je provoceert ga je van het gebaande pad af en zet je iets in beweging waar je de uitkomst niet van kent. Onzekermakend, voor de klant, maar zeker ook voor jou.

Hoe je het ook went en keert: je loopt RISICO. Toch?

– dat de klant je niet serieus neemt
– dat je jezelf belachtelijk voelt
– dat de klant kwaad op je wordt
– dat je de klant kwetst
– dat de klant je niet professioneel vindt
– jij jezelf niet professioneel vindt
– je geen succes boekt bij je klant
– dat de klant je belachelijk vindt
niet meer terug komt
klaagt bij je opdrachtgever
– je aanklaagt bij het tuchtcollege
– op twitter en linkedin zijn beklag doet
– je dus geen nieuwe klanten meer krijgt
– je reputatie naar de knoppen is
– je uit het register gezet wordt
– je je baan verliest
– je een proces voor psychische mishandeling aan de broek krijgt
– je dat verliest en fiks wat smartegeld moet betalen
– Je je vrienden verliest omdat die niets met zo’n eng iemand te maken willen hebben
– Je dus eenzaam, mislukt en berooid maar weer bij je moeder gaat wonen. Of op zolder bij je broer.

En dat allemaal omdat je dacht: weet je wat, ik ga eens provocatief coachen.

Overdreven?

Laat ik het zo zeggen: tot nu ken ik alleen maar provocatieve coaches die succesvoller zijn geworden, beter contact met hun klanten hebben gekregen, meer plezier in hun werk hebben.
O ja, en af en toe lukt het niet zo goed. Dan zeggen ze sorry en is de klant blij verbaasd dat de coach een mens blijkt te zijn.
Dan heb ik het over degenen die provocatief coachen toepassen.

Niet iedereen durft
Ik moet het toegeven: niet alle coaches durven het toe te passen. Ook al hebben ze een opleiding provocatief coachen gedaan. Maar ze kunnen het nog niet zo goed. Net als met autorijden, leer je het vooral ná je examen. De  eerste keer alleen in de auto is spannend. Ik ken mensen die na hun rijexamen bijna niet meer de weg op zijn geweest.

Zo ook met de coaches. Ze vrezen de risico’s. Ze redden het ook wel zonder.
En hun eigen, vertrouwde methodes werken ook goed. Alleen…soms moeten ze zich zo in houden. Verlangen ze naar meer gekheid, ondeugendheid in hun coaching.

Tijd voor meer lef
Het is enorm zonde dat mensen zich laten weerhouden door hun angst voor wat er mogelijk kan gebeuren als ze meer humor en uitdaging in hun coaching brengen.
Ergerlijk ook.

De klant verdient een coach die dapper is! Durft. Die grappig is, ze een schop onder de kont durft te geven. Lacht om alle menselijke misére, verwarrend eerlijk is. Speelt met de eens zo zware problemen.  Steunt en confronteert. Provoceert als het nodig is. Vertrouwt op de kracht van de klant. 

Ben jij zo iemand?

Heb jij lef?

Ja natuurlijk heb je lef, anders was je geen coach geworden. Toch kun je misschien meer lef gebruiken. Lef om je humor erin te gooien, om vreemd te doen. Ik wil je daar graag bij helpen.

Komende tijd staat dan ook in het teken van het vergroten van je lef.

Dat betekent dat we dus eerst een soort nulmeting moeten doen.

Doe de test en komt te weten hoe het zit met jouw (provocatieve) lef in gesprekken.


naar de test

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?