arrow_drop_up arrow_drop_down
21 februari 2014 

Hoe haal je je klant uit de negatieve gedachtestroom?

Mijn buurman liep me tegemoet. Ik zwaaide. Hij reageerde niet. Ik zwaaide nog een keer en riep: ´Hoi Ronald.´ Nog geen reactie. Hij kwam steeds dichterbij. Ik sprong met een grote grijns voor zijn neus, zwaaide uitbundig en riep `Ha Ronald!´
Hij schrok op uit zijn overpeinzingen. ´He hallo Anneke. Jij laat me schrikken zeg! Ik had je zeker niet gezien. Ik was aan het bedenken hoe ik de gemeente zover kan krijgen dat ze mijn uitbouw goedkeuren.´

Onze klanten zijn ook vaak druk bezig in hun eigen gedachten. Zo druk, dat ze weinig oog voor jou, hun coach, trainer, hebben. Let maar eens op als iemand diep in zijn verhaal zit, vertelt over zijn problemen, emoties. Vaak is er geen ruimte bij de ander om aandacht te hebben voor wat zich buiten hem of haar afspeelt..

Je kunt als coach twee dingen doen. Je wacht tot er een natuurlijke pauze komt waarin je klant de aandacht weer naar buiten kan richten. Of je besluit je klant te onderbreken. Dat laatste doe je als je denkt dat de klant zichzelf vastdraait in zijn eigen gedachten en de daarbij behorende emoties.

Hoe krijg je mensen uit hun eigen gedachtestroom?
Drie dingen zijn nodig.
– je moet de aandacht krijgen
– je zorgt dat het gesprek een andere kant op gaat
– je moet de klant meekrijgen in het andere onderwerp.

Dit zou je kunnen doen
De eerste klap moet een goede zijn en de aandacht echt trekken. Dat kun je doen door je stem, mimiek en lichaam te gebruiken. Overdrijf! Neem de energie van je overdrijving mee in je volgende taak om het gesprek een andere kant op te krijgen.
Als je de aandacht van de klant helemaal hebt kun het gesprek een andere richting in buigen. Nodig je klant uit om met jou mee te denken. Zodra je klant teruggaat naar het oude verhaal grijp je gelijk weer energiek in.

Test
Je kunt zelf een test doen om erachter te komen hoeveel extra energie je moet geven de klant uit zijn gedachten te krijgen.

De test bestaat uit het uitvoeren van de volgende, in heftigheid toenemende interventies.

  1. Je kucht en zegt met een glimlach ‘Ik wil hier graag iets over zeggen’ (Kies vooral je eigen tekst.) Wat is het effect van je interventie? Lukt het je je klant echt uit zijn verhaal te halen?
  2. Je maakt alles nu wat groter: je zegt nu duidelijk: ‘Stop’, Je maakt een duidelijk stop gebaar. Je lacht en zegt bijvoorbeeld. ‘Nu is het mijn beurt.’
    Wat is het effect van je interventie?
  3. Je doet de spring-voor-de-neus-zwaai-en -roep variant. Je roept uit: ‘STOP NIET VERDER.’ Je buigt naar je gesprekspartner over en roept bijvoorbeeld: ‘HET IS NU MIJN BEURT.’ Doe het met een grote grijns op je gezicht. Wat is het effect hiervan?

Misschien vind je het lastig te overdrijven. Het kan zijn dat je het niet vindt passen bij je professionele rol. Ik zou je willen aanmoedigen om  het ieder geval de test te doen. Je kunt het ook heel goed eerst in een privésituatie doen. Let op het effect. Zowel bij de ander, maar ook bij jezelf.

Met een lach
Alle drie de varianten van de test worden met een lach op het gezicht uitgevoerd. Dat is niet voor niks. Je fysieke acties verleiden je ertoe dat je streng wordt. Dat past nu eenmaal bij de woorden die je zegt. Strengheid is niet bevorderlijk voor de relatie. Vandaar de lach.

Samenvatting
Mensen kunnen druk bezig zijn in hun eigen hoofd. Zo druk dat ze geen oog hebben voor de buitenwereld. Wil je ze uit hun eigen verhaal halen dan zul je echt moeite moeten doen om hun aandacht te krijgen.
Als coach zul je je professionele, rustige rol moeten verlaten om de aandacht te krijgen. Dit doe je door je stem, houding en mimiek in te zetten. Maak het allemaal groter. Met een lach.

De eerste stap
De eerste stap die je kunt zetten is bewust te testen hoeveel energie je moet geven om echt de aandacht te krijgen van je klant.
Je weet dat je de aandacht hebt als de klant vragen stelt, antwoorden geeft op je vragen en meedenkt.

Veel plezier en succes met de test.

Anneke Dekkers

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?