Hoe coach je knorrige mensen?
01 mei 2013 
2 min. leestijd

Hoe coach je knorrige mensen?

Coach Mandy zit er klaar voor

Haar klant Richard komt over vijf minuten en ze heeft nog even zijn dossier doorgenomen: Richard is IT-er, specialist in SAP (wat het ook moge zijn), 46 jaar, gescheiden, geen kinderen. Vanwege de bezuinigingen staat hij op de afvloeiingslijst. Dit coachingstraject dient om Richard naar een andere baan te begeleiden. Al dan niet binnen dezelfde organisatie.

Coach Mandy zucht.
Ze weet dat ze het niet makkelijk krijgt. Uit het intakegesprek bleek al dat Richard zo’n echte klager is. Mopperig, cynisch, boos en teleurgesteld.

Zijzelf is meer van de positieve aanpak. Nu ja, ze is natuurlijk ook een stuk jonger: 29. Evengoed al een senior in haar vak. Ze staat bekend om haar enthousiasme, oplossingsgerichte aanpak en hart voor de klant.

Dit keer zou het wel eens lastig kunnen worden.
angry birdZe heeft het niet zo op ‘grumpy old men’. En dat vindt ze niet zo goed van zichzelf. Vandaar ook haar vraag om provocatieve tips. Als eerste stap kijkt ze naar de allereerste provocatieve tip voor coach Wilma. O ja, goede tip: zorg dat je echt iets met je klant wilt.

 Klant Richard is niet blij.
Sterker hij is woest. Hij kan niet geloven dat ze hem echt willen ontslaan. Na al die jaren dat hij bij nacht en ontij heeft klaargestaan voor ze; midden in de nacht updates uitvoeren, weekenden doorwerken, op vrije dagen terugkomen.

Weten ze wel dat hij de enige is echt weet wat je met SAP kan? O ja, ze willen op een ander automatiseringssysteem overgaan. Ha! Laat hem niet lachen! Ze hebben daarboven geen benul wat ze zeggen. Maar hem wordt niets gevraagd. Schandalig zoals hij behandeld wordt. Dat zal hij die coach zeggen ook. Best een leuk grietje, dat wel, maar wat heeft hij eraan? Dat belachelijke bezuinigingsbesluit moet teruggedraaid worden!

 Als coach Mandy hem komt halen, is hij er klaar voor: hij zal haar duidelijk maken dat het complete idiotie is wat er gebeurt!

Coach Mandy start het gesprek met een korte samenvatting van de situatie en wat er in het intakegesprek is besproken. Ondertussen kijkt ze Richard vriendelijk en uitnodigend aan. Dan schakelt ze over op de doelstellingen van het coachingstraject:

‘Richard, wat wil jij bereiken met dit traject?’

‘Bereiken? Ik wil gewoon mijn baan houden! Het is het domste voorstel da tik ooit gehoord heb. Ze zijn echt niet goed wijs, sorry dat ik het zeg.’

Coach Mandy voelt de irritatie en moedeloosheid nu al bij zichzelf  naar boven borrelen.
Als iets niet gaat gebeuren is het dat de directie de plannen gaat wijzigen. Ze wil best een goed contact met Richard, maar als hij zo blijft klagen word het niks. Toch?

Hoe om te gaan met deze knorrige en klagende Richard?

WAT ZOU JIJ DOEN?

 

We geven coach Mandy provocatieve raad.

Hier komt de videotip:

https://youtu.be/b33M4Ng3Mqo

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?