Hoe bereik je dat je klant zijn ergernis overwint?
06 mei 2013 
3 min. leestijd

Hoe bereik je dat je klant zijn ergernis overwint?

Dit is de tweede aflevering in de tiendelige serie over de belevenissen van coach Mandy en haar klant Richard. Coach Mandy wil graag de principes van provocatief coachen toe leren passen. Ze krijgt iedere aflevering een provocatieve videotip

Coach Mandy en klant Richard zijn de vorige keer  in goede harmonie uit elkaar gegaan.

Na de eerste verbijstering over het optreden van coach Mandy (die de provocatieve tip heeft toegepast) moest hij wel lachen – eventjes dan. En ze hebben het gehad over de doelstellingen van het coachingstraject.

Als huiswerk heeft hij een test meegekregen om er achter te komen waar zijn kwaliteiten liggen.

Richard heeft de pest aan dit soort testen.
Allemaal vrouwengedoe vindt hij. ‘Ik moet een Libelletestje invullen,’ zegt hij tegen zijn beste vriend als ze in de kroeg zitten.
’O ja en ik moet jou vragen wat jij van me vindt. Jij moet hem ook invullen.’
Een paar biertjes en heel wat gelach later heeft de vriend de test voor Richard ingevuld.

Coach Mandy is benieuwd naar de resultaten van de test.
Maar vooral ook hoe Richard het vond om de test in te vullen en of hij het serieus gedaan heeft. Dus of hij ook aan anderen gevraagd heeft iets over hem te zeggen.

‘Ja, dat moest toch van je? Nou, eerlijk gezegd vond ik het nogal simpel. Dit is echt weer iets voor psychologen om zo’n testje te verzinnen! En nou denk je zeker dat je weet hoe ik in elkaar zit!’ Hij kijkt haar spottend aan.

Coach Mandy had de reactie al wel verwacht.
Ze is heel tevreden dat Richard in ieder geval de test gemaakt heeft en ook anderen de test in heeft laten vullen.

‘Toch interessant wat er uit komt,’ zegt ze als ze de resultaten bekijkt. ‘Zullen we de resultaten eens met elkaar bespreken?’

Richard kijkt haar nors aan. ‘Je denkt toch niet dat ik dat serieus ga nemen? Denk je nu echt dat je zo te weten komt wat “mijn kwaliteiten” zijn?’

‘Ik zie hier bijvoorbeeld staan dat je goed bent in details,’ gaat coach Mandy rustig verder, ‘Herken je dat?’

‘Kijk dat bedoel ik nou: voor je het weet krijg ik het stempel detailneuker. Ik doe niet aan die onzin mee.’

‘Vind je het vervelend dat mensen iets over je zeggen?’

‘Nee, ik vind zo’n Libelletest vervelend. Dat kun je toch niet serieus nemen?’Libelle cover

Coach Mandy zucht van binnen. Dit schiet niet op.
Ze begrijpt wel dat Richard weerstand heeft tegen de test. Het kan tenslotte confronterend zijn en het is spannend als andere mensen iets over je in gaan vullen. Maar ja, Richard zal dat nooit toegeven. Hij heeft zich ingegraven in de Libelletest. Hij vindt dat hij alle reden heeft om zich eens goed te ergeren.

Wat nu te doen?
Ze wil voorkomen dat ze in haar aloude valkuil stapt en Richard enthousiast wijst op de vele kwaliteiten die hij heeft. Die zal hij toch niet willen horen.

Ze heeft behoefte aan een provocatieve tip.

Maar eerst even de vraag aan jou:

Hoe zou jij deze situatie oplossen?

Je reactie kun je onder aan deze blog plaatsen.

Het zou zonde zijn om Mandy’s enthousiasme niet te gebruiken. Maar dan wel op een voor Richard onverwachte en uitdagende manier.

De tip van deze week kent twee stappen:
– uit de strijd blijven door al gelijk de handdoek in de ring te gooien
– Richard uitdagen met iets beters te komen.  Maar dan weer wel op een leuke manier.

Bijvoorbeeld zo:

annekedekkers

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?