arrow_drop_up arrow_drop_down
22 april 2016 

Experiment: je denkkracht vergroten

Worden we slimmer of dommer van die nieuwe technologie? De meningen verschillen. Maar waar iedereen het wel over eens lijkt te zijn is dat ons brein heel veel korte termijn impulsen kan krijgen door internet te gebruiken.
Dan hebben brein-kan-groeien1we het over bv tweets, facebookberichten, whatsapp, leuke plaatjes op pinterest, van de een naar de andere pagina surfen op het internet. Directe instant bevrediging voor het brein.

Ons brein is dan ook DOL op die korte termijn impulsen. Die wil meer, meer, meer. Gevolg is dat het steeds moeilijker wordt om je te concentreren op ingewikkelder taken. Ons brein wil snel en makkelijk.

Goed, dat wist je al.

Weet je ook wat het effect op jou is?

Ik zelf merk dat het me steeds meer moeite kost om me goed te concentreren.  Ik lees nog wel dikke boeken, maar poeh, ik moet echt wat overwinnen er aan te beginnen. En als ik me een beetje verveel tijdens het lezen kijk ik even op mijn mobiel om te kijken of er nog wat bijzonders is gebeurd in de wereld.

Niet zo erg, een beetje afleiding? WEL erg!

Ik heb mijn denkkracht hard nodig voor mijn werk. Ik heb lange termijn strategieën nodig, een eigen gefundeerde visie, transformerende diensten en producten. Die heb ik niet allemaal paraat, ontwikkel ik. Daar is denkkracht voor nodig.

Ik ben een experiment begonnen om mijn denkkracht te bevorderen.

Stap 1 was om mijn computertijd te verminderen. Dus heb ik mijn update voor mijn lezers met de hand geschreven. Inhoud:

  • waarom dit experiment;
  • de inhoud van het experiment
  • mijn ervaringen
  • tips voor jou

Lees de brief

brief

Voor je marketing heb je je denkkracht hard nodig

Marketing is veelomvattend. Kunst is om op een voor jou goede manier verbinding te leggen met je ideale klanten. Om zichtbaar en aantrekkelijk te zijn. Het vereist denkwerk om alle stappen die daarvoor nodig zijn goed op orde te krijgen. Om ze vervolgens uit te werken.

Dus ja, ook voor je marketing helpt het als je gefocussed en in rust kunt werken en denken.

Moet je dan alles alleen bedenken?

Knap als je dat lukt! Maar het is slimmer om ook de denkkracht van anderen te gebruiken. Je gezamenlijke denkkracht te benutten. En het is natuurlijk ook gewoon leuk: samen brainstormen, plannen maken.

Maar het komt in niet in de plaats van de tijd om in je eentje diep na te denken.  Het is en en.

Tips om je denkkracht te vergroten

In mijn brief geef ik je tips je denkkracht te vergroten.

Op internet kun je daarnaast veel tips en video’s vinden over bijvoorbeeld productiviteit en mindfulness.

Voor je het weet ben je ene halve dag kwijt met alles te bekijken. Ja, ja, de verleidingen van internet.

Bijvoorbeeld onderstaande video. Ongelooflijk wat die Amerikanen allemaal kunnen op een dag! Ik word al moe als ik er er naar kijk, maar met de tips is niets mis.

 

Waar iedereen het over eens is – of het nu ondernemers, kenniswerkers of creatievelingen zijn:

Je hebt ONGESTOORDE tijd ALLEEN nodig.

Pas dan kun je goed nadenken, je denkkracht versterken.

En volgens Carl Newport helpt het niet als je eens in de twee weken eens een ochtend in je eentje gaat zitten. Je denkkracht is een spier die getraind moet worden.

deep-work-cal-newport

Ik ga maar weer eens offline. Verder met mijn experiment.

En jij? Ik ben benieuwd hoe het jou lukt je denkkracht optimaal te gebruiken.

Laat dus vooral je reactie achter.

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?