Page content

Discipline, is dat nou wel nodig?

Discipline, is dat nou wel nodig?

papendal_topsport_fysieke-training_03Wil je succesvol zijn? Dat moet je een droom hebben, doelen stellen en daar heel hard en gedisciplineerd aan werken. Of je nu topsporter bent, zakenvrouw of zelfstandig professional. Zonder discipline en doorzettingsvermogen geen succes.

Toch?

Voor je marketing betekent dat discipline opbrengen in het contact leggen en houden met mogelijke klanten. Regelmatig een bijdrage leveren waar je mogelijke klant wat aan heeft.

Of niet dan?

Maar juist in dat gedisciplineerde regelmatige zit de pijn

Natuurlijk willen we best wel eens een nieuwsbrief schrijven, wellicht een video maken, een bijeenkomst organiseren, of een workshop geven. Maar iedere week, maand??? Pfff, bij het idee alleen al vloeien de krachten weg.

gedegen werkerTenzij je een heel erg gedegen werker bent, dan heb je er waarschijnlijk weinig moeite mee. Dan maak je een lijst met onderwerpen, een overzicht van de te ondernemen activiteiten, plant ze in en voert ze uit. Niet dat het altijd makkelijk is. Maar dat maakt je niet uit. Niemand zei dat het leven makkelijk zou zijn.

doelgerichte-winnaarOf een doelgerichte winnaar. Je houdt je niet bezig met zin hebben of niet. Je hebt het doel voor ogen en gaat. En als het teveel wordt besteed je het uit.

Discipline? Brrrr…

Maar dan al die zelfstandig professionals die er wat tussenin zitten. Vooral een betrokken helper zijn, of een creatieve vernieuwer. Misschien nog een beetje gedegen werker in zich hebben, maar echt – heus – niet genoeg om met veel regelmaat van zicht te laten horen, zich te laten zien.

Discipline, doorzettingsvermogen? He nee, bah!

Dus wat te doen?

Toegeven aan het feit dat je niet geboren lijkt met heel veel doorzettingsvermogen?

Maar dan krijg je geen klanten.

Jezelf forceren? Je zelf achtervolgen en zeggen: NU AAN HET WERK!!!

Mmm, klinkt niet heel aantrekkelijk.

Hoe je er ook naar kunt kijken:

ontheroadDe wegen om aan klanten te komen zijn wonderbaarlijk. Er lijkt geen rechte lijn te zijn. Toeval speelt een rol. Op het juiste moment op de juiste plek zijn. Net die ene persoon tegenkomen die je verder kan helpen.

Noot: voorgaande geldt dus niet voor gedegen werkers en doelgerichte winnaars. Die houden graag de illusie in stand dat het een rechte weg is van geen klant naar wel klant.

Ten tweede: je eigen kwaliteiten en niet-kwaliteiten onder ogen zien is gezond.

Zolang je jezelf maar niet te serieus neemt, met mildheid bekijkt en verregaande conclusies vermijdt. Ja, misschien is discipline niet je sterke kant. En toch: heb je in je volwassen leven al niet heel veel discipline betracht? Door iedere avond je tanden te poetsen, iedere dag de hond uit te laten, iedere maand naar die vergadering te gaan?

Context, het hangt van de context af!

 

Ten derde: jezelf forceren is nooit een goed idee. Op korte termijn bereik je er misschien iets mee, op lange termijn sloop je jezelf. Zat topsporters die niet meer goed kunnen lopen na hun veertigste.

Maar wat te doen als je toch klanten wilt, maar niet het werk ervoor wilt of kunt doen?

Bijvoorbeeld omdat discipline een woord is waar je heel beroerd van wordt. Omdat het kind in jezelf opstandig wordt en niks van al dat MOETEN en SERIEUSHEID wil weten.

Of omdat je, zoals Gerard Joling en Gordon geen kracht meer voor hebt. (Nu moet je even klikken. Wat mij betreft zijn de eerste 20 seconden genoeg om te kijken. Het wordt anders wel heel deprimerend)

Gelukkig zijn er opties. Er zijn altijd opties!

Voor als je het echt, echt niet zelf wilt doen.

(Regelmatig contact onderhouden met mogelijke klant via bv nieuwsbrieven, vlogs, bezoeken bijeenkomsten).

  • Werk met iemand samen die wel graag aan marketing doet en het leuk vindt regelmatig iets van zich te laten horen en zien.
  • Toch even ter overweging: de economie trekt aan, er zijn meer vacatures. Wil je niet liever in loondienst? Dat is een goede optie als je niet aan marketing wilt doen en alleen maar met het ‘echte’ werk bezig wilt zijn.
  • Een variant op het thema: sluit je aan bij een organisatie waar ze de marketing voor je doen. Je verdient dan wat minder, maar hebt geen discipline nodig. Niet de franchiseformule hoor! Want dan moet je nog heel ondernemend zijn.
  • Huur iemand in om het vervelende werk voor je te doen. Zoals je misschien ook een schoonmaker inhuurt.
  • Heb je al een paar klanten? Goed zo! Pas de 80/20 regel toe. 80 procent van je inkomen komt van 20 procent van je klanten. Identificeer die twintig procent. Investeer daarin.

Misschien heb je alleen maar een duwtje in de rug nodig.

En wil je best wel regelmatig contact met je (mogelijke) klanten.

  • Schakel een coach in. Kost je geld maar levert je op dat je doet wat je wilt en je krijgt nog deskundig advies ook. Net zoals een personal trainer in de sportschool.
  • Neem deel aan een opleiding (al dan niet online).  Zorg dat de opleiding je stimuleert regelmatig contact te onderhouden met je (mogelijke) klanten.
  • Start met andere zelfstandigen een marketinggroep en help elkaar te doen wat je wilt.
  • Sluit je aan bij een aanbeveling marketingnetwerk. (bijvoorbeeld BNI) Anderen kunnen je aan mogelijke klanten helpen door je aan te bevelen in hun netwerk. Bovendien kan het ook een gezellige gebeurtenis zijn.

Kernwoorden:

Stok achter de deur, samen, aanmoedigen, plezier.

Dus...

Je hoeft zelf geen discipline te hebben in je zoektocht naar klanten. Wel zijn er regelmatig activiteiten te ondernemen om klanten te krijgen en te houden.

Je kunt kiezen hoe je die activiteiten voor elkaar krijgt: door anderen of met behulp van anderen.

Ik geef je graag een duwtje in de rug

Wil je je klanten gestructureerder benaderen? Weet je dat discipline en doorzettingsvermogen niet je sterkste punten zijn? Ik geef je graag een duwtje in de rug. Om te beginnen tijdens een half uurtje sparren.

Geïnteresseerd? Neem dan contact met me op.

Wist je dat je mijn updates gewoon - gratis - op je mailadres kunt ontvangen?

Vul hieronder je naam en je emailadres in

Anneke Dekkers
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.

Comment Section

2 reacties op “Discipline, is dat nou wel nodig?


Door Janette Faber op 4 maart 2017

Een leuk artikel dat mijn gevoel voor marketing aardig verwoord, soms komt het gewoon naar je toe als de tijd er rijp voor is.


Door Anneke Dekkers op 6 maart 2017

Ha Janette,
Dank voor je reactie. Ja, als de tijd rijp is, jij er klaar voor bent, lijken de kansen en klanten als vanzelf te komen.
Vraag is natuurlijk: weet je wanneer de tijd rijp is? Vervolgens: kun je dat zelf beïnvloeden? Ga ik eens uitzoeken.

Plaats een reactie


*