arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2017 

Cruciaal onderdeel als je lekker wilt verkopen

Iedereen roept het: marketing gaat over durven! Durven zichtbaar te zijn, durven een goede prijs te vragen, durven verder te gaan dan je denkt dat kan.

De afgelopen weken leerde ik weer een lesje over wat cruciaal is in het durven verkopen van je product/dienst.

Het zit zo: ik zit op een koor en eens in de zoveel tijd hebben we een uitvoering. Wij leden zijn de hoofdverkopers van de kaartjes. Bedoeling is dat je zoveel mogelijk mensen uitnodigt om te komen. En dus die kaartjes verkoopt.

Deze keer moest ik heel diep ademhalen voordat ik ging uitnodigen. En mijn zangbuurvrouwen weigerden gewoon mensen te vragen!

Wat was er aan de hand? We zingen – naasts het requiem van Fauré- de miss in c van Mozart. Zegt je natuurlijk niks, maar ik kan je wel vertellen dat het echt, maar dan ook echt, heel moeilijk is. Zo moeilijk dat iedereen er zenuwachtig van werd en dat onze dirigent uitriep:’Ik weet het ook niet meer.’ Precies in de periode dat de kaartverkoop echt van start moest.

P.S. Dit is het moeilijkste stukje voor ons koor (maar wel gezellig voor het publiek):

Vanaf 1.34 minuut gaat het echt los.

Ga dan maar eens vol verve je concert verkopen! Ook nog eens voor een behoorlijke prijs. Ik sloeg me erdoor heen met inzichtgevende mailtjes en voorzichtige waarschuwingen.

Mijn broer pakte het sportief op toen ik zei dat het wel heel lastig was en ik hoopte dat het goed zou gaan: ‘Tuurlijk kom ik, ik wil je graag zien lijden!’

Grapjas.

Goed, ik heb dus aan den lijve ondervonden dat durven verkopen te maken heeft met het vertrouwen dat je hebt in je product/dienst.

En dat het natuurlijk veel makkelijker verkoopt als je zeker weet dat het geweldig wordt.

Maar eerlijk gezegd, heb je nooit garanties, zeker niet in de muziek.

Waar het om gaat is dat je vertrouwen hebt. In je kwaliteiten (we hebben een goed koor!), in het proces op weg naar het resultaat, op het moment van uitvoering.

Vanavond is de generale repetitie en ik heb er zin en alle vertrouwen in. Na hard studeren en extra repetities belooft het een prachtig concert te worden.

Ik ga genieten.

Er zal tijdens het concert genoeg publiek zijn omdat ook mijn zangbuurvrouwen uiteindelijk mensen durfden uitnodigen. Erop vertrouwend dat het concert mooi wordt.

Vertrouwen is de Crux

Wil je meer weten over marketing en verkopen op een vriendelijke manier?

Dus zonder te hoog van de toren te blazen? Maar wel met enthousiasme? Vanuit vertrouwen? Omdat je weet dat je wat goeds te bieden hebt.

Kijk dan of de opleiding ‘vriendelijke marketing’ wat voor je is.

We starten in februari met een nieuwe groep.

Over de schrijver
Mijn doel is dat je niet meer hoeft op te zien tegen het verkopen van je diensten, maar met plezier en vertrouwen je marketing doet. Zodat je de klanten krijgt die bij je passen en jij kunt doen waar je goed in bent.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?