Als kritiek pijn doet. Ontdek hoe je provocatief je klant kunt helpen
03 juli 2013 
1 min. leestijd

Als kritiek pijn doet. Ontdek hoe je provocatief je klant kunt helpen

Dit is de achtste aflevering in de tiendelige serie over de belevenissen van coach Mandy en haar klant Richard. Coach Mandy wil graag de principes van provocatief coachen toe leren passen. Ze krijgt iedere aflevering een provocatieve videotip.

=================================

Coach Mandy is benieuwd hoe de sollicitatietraining, die klant Richard gevolgd heeft, bevallen is.

Als ze het zich goed herinnert heeft hij zich moeten presenteren. Ze hoopt maar dat Richard niet te veel zijn nukkige kant heeft laten zien.

Richard´s gezicht belooft niet veel goeds.
´Ik vond het zelf wel goed gaan´ Hij laat een stilte vallen.
´Maar?’
‘Ze vonden dat ik ongeïnspireerd en ongeïnteresseerd overkwam.’
‘Waar leidden ze dat dan uit af?’

Richard haalt zijn schouders op.
‘Ik keek ze blijkbaar niet aan en ik was niet enthousiast genoeg. Ze willen zeker dat ik Emiel Ratelband wordt of zo.’ schampert hij.
Wat vind je van hun feedback? Kun je het je voorstellen?’
‘Voorstellen, voorstellen. Ik heb gewoon een inhoudelijk verhaal neergezet, maar dat was blijkbaar niet de bedoeling!’

Coach Mandy voelt dat het gesprek de verkeerde kant opgaat.
Ze voelt aan alles dat Richard gekwetst is. Natuurlijk! Hij heeft kritiek gekregen en dat doet even zeer. Maar daar moet hij ook weer niet in blijven hangen. Dus wat te doen?

Coach Mandy zet alvast een glimlach op haar gezicht.
‘Ah joh, het was gewoon paarlen voor de zwijnen! Laat ze maar kletsen!’

Richard kijkt haar verbaasd aan. Laat dan zijn hoofd weer hangen.
‘Ja, jij hebt makkelijk praten.’
‘Vertel maar dan, hoe het voor jou is.’

Richard zucht, Richard kijkt weg en zwijgt.

‘Dat is toch niet zo’n rare vraag? Daar kun je toch wel antwoord op geven?’
‘Ik kan niet zoveel met die vage vragen.’
‘Hoe vond je het dat ze je niet geïnspireerd vonden?’
‘Nou ja, dat is hun observatie he, dus het zal wel.’

Coach Mandy voelt dat ze steeds geïrriteerder wordt.
Ze heeft het gevoel dat ze aan een door paard trekt.
Ze wil Richard toeschreeuwen: ‘Doe nou eens je mond open! Vertel nou gewoon hoe je je voelt!’
Maar dan kruipt hij helemaal in zijn schulp.

Wat te doen?

Is er een provocatieve tip die haar kan helpen?

Provocatieve tip

Soms heb je klanten die niet zo goed zijn om hun gevoelens onder woorden te brengen. Niet eens omdat ze niet willen, maar omdat ze niet weten hoe het voelt.

Dan kan het helpen dat je ze een voorbeeld geeft. Zelf het gevoel uitspeelt. Het helpt als je het allemaal groter maakt. Daardoor wordt het duidelijk dat het gespeeld is, wordt het minder bedreigend. Ondertussen heb je wel het gevoel  laten zien en horen.

Kijk maar hoe het er in het geval van coach Mandy en klant Richard uit kan zien.

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?