5 Tips om jezelf toestemming te geven voluit te provoceren
04 april 2013 
4 min. leestijd

5 Tips om jezelf toestemming te geven voluit te provoceren

Je hebt de afgelopen maanden kunnen zien welke provocatieve tips coach Wilma kreeg om haar klant Mascha eens heel anders te coachen.
Heb je ze misschien gemist? Geen probleem, je kunt ze hier allemaal bekijken.

Zou coach Wilma ze toegepast hebben?
Het ziet er op video aardig uit, maar in je eigen coachingspraktijk kunnen de nodige twijfels en aarzelingen ontstaan.
‘Dit is toch niet professioneel?’
‘Zo ga je toch niet met klanten om?’
‘Wat zullen ze wel niet van me denken?’
’Dat durf ik toch helemaal niet!’

En voor je het weet val je terug in je oude en o zo geruststellende gedrag en manier van denken. ‘Het is beter om haar nog maar even zijn verhaal te laten vertellen.’ (terwijl alles in je schreeuwt: NEE) ‘Laat ik toch nog maar wat verder doorvragen.'(Je weet allang waar het om gaat!)

Ook coach Wilma vond het lastig
‘Ik wilde wel, maar ik durfde het lang niet altijd. Vaak kwam ik niet verder dan een speldenprik. Dat was best wel jammer, want dat had niet altijd effect. Dan zei Mascha gewoon: “Ach welnee”, en ging ze weer verder met haar verhaal.’
‘Een keer ben ik trouwens wel voluit gegaan. Toen heb ik helemaal uitgespeeld hoe Mascha in een projectvergadering tegen haar teamleden deed. Althans zoals ik het dacht dat ze zou doen. Ik heb me helemaal uitgeleefd! Precies zoals in de provocatieve tip.’

Wat was het effect?
‘Dat was wel heel bijzonder: eindelijk drong het tot Mascha door wat haar eigen gedrag opriep: dat mensen hun mond niet open deden. Vanaf dat moment besefte ze dat ze nog niet geschikt was als leidinggevende.’

Wat een resultaat! En dat allemaal door flink te overdrijven?
‘Ha ha, zeker! Je had me eens moeten zien! Het mooiste was nog wel dat ik helemaal niet de bedoeling had om haar een lesje te leren of zo. Ik zag het in gedachten voor me en vond het zo grappig dat ik het uit ging spelen.’

En waarom durfde je nu wel je helemaal provocatief uit te leven?
‘Ik had het van te voren met mezelf afgesproken. Ik was niet zo tevreden over die speldenprikjes. Dus ik zei tegen mezelf: de volgende keer ga je ‘all the way’. Met gebaren en stemverheffingen en alle overdrijving die erbij hoort. Ook al vind je jezelf raar en denk je dat het niet professioneel is. Anders kom je er nooit achter of het werkt.’
En ik vond het heel leuk om te doen!

Wat is jouw advies aan coaches die wel zouden willen provoceren maar niet zo goed durven?
‘Geef jezelf toestemming om het in ieder geval een keer goed uit te proberen.
Vertrouw op het contact dat je hebt met je klant. Als dat goed is kun je best wat hebben.’

5 tips om jezelf toestemming te geven voluit te provoceren

Ik heb de volgende tips voor je om het jezelf makkelijker te maken echt te gaan provoceren:

[[showindex]]

Kondig het aan

Door het bij je klant aan te kondigen geef je jezelf ook gelijk toestemming om te provoceren. En je geeft jezelf een schop onder de kont om het ook echt te doen. Wat je kunt zeggen: ‘Ik ga nu iets zeggen wat je misschien raar zult vinden…’ ‘Ik ga nu vijf minuten even iets heel anders doen…’ ‘Ik ga nu even de rol van de advocaat van de duivel (of de ouderwetse nar) op me nemen.

Vraag je klant om toestemming

Door de toestemming van je klant te vragen geef je jezelf ook gelijk toestemming. En inderdaad, ook weer een schop onder de bibs. ‘We hebben het er nu een tijdje over gehad en ik heb het idee dat we onszelf herhalen. Vind je het goed als ik het eens op een andere manier probeer?’ ‘Vind je het goed als ik het tien minuten eens over een heel andere boeg ga gooien?’

Je merkt dat er twee elementen inzitten:
– Je kunt een beperking aanbrengen in tijd
– Je hoeft niet te zeggen dat je gaat provoceren. Dat is handig, want anders krijg je discussie en is het verrassingseffect weg.

Zeg tegen jezelf: ik ga een experiment doen

Soms deinzen coaches terug om voluit te provoceren omdat ze denken dat ze het dan voor altijd moeten doen. Dan werp je een hoge drempel voor jezelf op. Bovendien wil je ook weten of het werkt. Dus experimenteer en leer. Dat raad je tenslotte ook je klanten aan.

Vertrouw op de relatie met je klant

In plaats van je te richten op wat er allemaal niet goed kan gaan, kun je je ook richten op de relatie die je hebt met je klant. Als die goed is kun je je heel wat permitteren. As die niet goed is, is dat het eerste waar je aandacht aan geeft. (Zie provocatieve tip 1)

Wees altijd bereid om ‘sorry’ te zeggen.

Je geeft jezelf eerder toestemming te provoceren als je weet wat je kunt doen als het ‘misgaat’. Een soort noodplan. Het noodplan is simpel: als je merkt dat de klant helemaal afgehaakt is (of dat dreigt te gaan doen) zeg je het volgende:
‘Even een time out. Ik merk dat ik je helemaal kwijtraak. Hoe is het met je?’
Of iets provocatiever:
‘Wat kijk je boos. Heb ik iets verkeerd gezegd?’
Je wacht op het antwoord en als het nodig is zeg je: ‘Sorry, dat was niet mijn bedoeling’ Om eventueel te vervolgen: ‘ Maar wat is je eigen idee om het aan te pakken?’

Tot slot een algemene tip:

begin te provoceren in situaties waarin je je veilig voelt en waarin je niet de rol van de professionele coach met je meetorst. Dus thuis, bij vrienden. Rek je grenzen op! Trek malle gezichten, maak grote gebaren, lach, plaag.

Veel plezier met je experimenten!

Over de schrijver
Vol vertrouwen en voluit leven en werken. Op je eigen manier.
Reactie plaatsen

Heb je  vragen, ideeën, zin om te overleggen?

arrow_drop_up arrow_drop_down