Wat is vriendelijke marketing?

Wat is vriendelijke marketing?

Je onderneemt marketingactiviteiten die vriendelijk zijn voor:

  • Jezelf
  • Je mogelijke klant
  • Je dienst/product

Vriendelijk voor jezelf

Even toelichten:

Vriendelijk voor jezelf houdt in dat je jezelf geen geweld aandoet. 

Je doet die marketingactiviteiten die je leuk/uitdagend/interessant vindt. Op een manier die je fijn vindt en die bij je past.

Je hebt een vriendelijke houding naar je zelf als de dingen niet gaan zoals je wilt. 

Je geeft jezelf niet op je kop, maar complimenteert jezelf met wat je wél gedaan hebt. 

Je vergeeft jezelf als je niets gedaan hebt.


Vriendelijk voor jezelf betekent ook dat je je bedrijf een goed hart toedraagt en werkt aan een stabiele, goede basis. Financieel, organisatorisch, strategisch.


Vriendelijk voor je (mogelijke) klant

Vriendelijk voor je klant betekent dat je interesse toont, luistert, meedenkt, misschien advies geeft. Je biedt helderheid over wat je te bieden hebt, over wat je wel en niet kunt.

Soms is het vriendelijk iets gratis te doen, maar meestal is het vriendelijk een goede prijs te vragen. Zodat je de motivatie van je klant vergroot en daarmee de kans van slagen.

Je zoekt samen met je mogelijke klant wat de beste oplossing is voor diens probleem of wens.

Vriendelijk voor je dienst/product

Je doet je werk niet voor niets. Je hebt ongetwijfeld een doel, een missie. Je product, dienst is een vertaling van die missie, die doelstelling richting je klant.

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een nieuwe training, e-cursus of coachingstraject heb ontworpen voelt het een beetje als een kindje van me. Ik heb er veel liefde aan aandacht in gestopt.

Ik behandel mijn product/dienst vriendelijk als ik het zoveel mogelijk kans van slagen geef: aandacht voor inhoud, vorm, manier van aanbieden. Maar ook natuurlijk door het te koppelen aan de juiste persoon. 

Nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor je kan doen?