Waarom zou je marketing ingewikkelder maken dan het is?

Waarom zou je marketing ingewikkelder maken dan het is?

Hou marketing simpel MIchelle BacheletMichelle Bachelet, de president van Chili, werd bij haar aantreden in 2006 vaak als ‘gewone huisvrouw‘ omschreven. Ze legt een interessante verbinding tussen het leiden van het land en het land en het runnen van het huishouden.

Dit is haar stelling: huisvrouwen (sic) zorgen dat iedereen te eten krijgt, naar school gaat, het schoon is, dat er verstandig met geld wordt omgesprongen. Goed, het land leiden is een wat andere schaal dan het huishouden voeren, maar de pincipes blijven volgens haar hetzelfde.

Is het zo simpel of denken de meeste mensen te ingewikkeld over nieuwe taken?

Hoe ingewikkeld is marketing?

Zelfstandig professionals hebben nogal eens de neiging te ingewikkeld te denken over marketing. Moeilijk, moeilijk. Te technisch, te veel, helpt toch niet, te verkoperig. Nee, niks voor hen. Heel anders ook dan hun gewone werk.

Is dat wel zo? Is marketing heel wat anders dan je gewone werk?

Mijn stelling: goede marketing is marketing waarin je de kwaliteiten inzet die je ook in je gewone werk gebruikt.   Je zet dezelfde vaardigheden in, je doet het op je eigen manier. Je past het alleen op een wat ander gebied toe.

Goede marketing is marketing waarin je de kwaliteiten inzet die je ook in je gewone werk gebruikt.

Dus het is een misvatting te denken dat marketing heel andere vaardigheden van je vraagt. Dat je opeens heel technisch moet zijn of nieuwe verkoopkwaliteiten moet ontwikkelen. Welnee! Je hebt genoeg in huis. Door in te zetten wat je al kunt maak je je marketing overzichtelijk.

Overeenkomsten tussen je werk en marketing

De kunst is om de overeenkomsten te zien in je werk en marketing. Zodat je ook de vaardigheden die je in je werk gebruikt, ook kunt zetten in je marketing. We beginnen met de kern van marketing. En maken daarna de brug naar je werk.

De kern van marketing is om een verbinding te leggen tussen jou en je mogelijke klant, zodat je duidelijk kunt krijgen en maken hoe jij die mogelijke klant kunt helpen. En waar gepast je dienst of product kunt verkopen.

De kern is niet verkopen, de kern is niet de ander helpen. De kern is verbinding leggen. Van daaruit kan de rest ontstaan.

De kern van marketing is verbinding leggen

Die verbinding kan op veel manieren tot stand gelegd worden. Via persoonlijke gesprekken, via de informatie op je website, een stand  op een conferentie, de blogs die je schrijft, de workshops die je geeft, webinars.

Je kunt marketing zien als het verlengde van je werk. Ook in je werk moet je ongetwijfeld verbindingen leggen met andere mensen. Of je nu coach, trainer, IT-er, fotograaf, loodgieter bent.

Welke kwaliteiten gebruik je in je werk om verbindingen te leggen?

Denk aan:

  • Je maakt contact
  • Je kunt je inleven in de ander
  • Je denkt mee met de ander
  • Je toont interesse in de ander
  • Je vertelt wat je bezighoudt
  • Je zoekt naar gezamenlijke belangen/interessen

We kunnen ze onderverdelen in vaardigheden en stijl

Welke sociale vaardigheden zet je in?loesjesmile

  • Een praatje maken
  • Goed luisteren
  • Complimenten geven
  • Samenvatten
  • Vragen stellen
  • Je eigen ideeën naar voren brengen

Wat voor kanalen gebruik je daarvoor?

  • Directe ontmoeting
  • Bellen
  • Mailen/schrijven
  • Social media/apps

Wat is je persoonlijke stijl?

  • Direct/tactisch
  • Inhoudelijk/relatiegericht
  • Informeel/formeel
  • Gericht op resultaat/proces
  • Serieus/humor

Je verbindingskwaliteiten inzetten voor je marketing

Zie je? Je doet zo’n beetje alles al wat nodig is om verbinding met de ander te maken. Bepaal nu hoe je die kwaliteiten, vaardigheden en stijl in kunt zetten voor je marketing. Om verbinding te maken met je mogelijke klant.

Ingewikkelder hoef je marketing niet te maken. Hou het vooral simpel.

Maar…

Maar, zul je zeggen, ik heb toch niet alles in huis om die werkkwaliteiten te benutten voor marketing? Marketing vraagt toch veel meer van me? Hoe zit het met die website? Je wilt wel nieuwsbrieven willen schrijven, maar daar ben je helemaal niet ervaren in. Webinars geven lijkt je ook leuk om te doen. Maar je hebt nog nooit een webinar gegeven. Geen idee wat daarvoor nodig is. Lijkt je veel technisch gedoe. Je hebt het gevoel dat er veel dingen zijn die je niet weet en kunt.

Vraag jezelf af: hoe los je zulke situaties op in je werk?

Los van het feit dat je ook gewoon alleen mensen kunt ontmoeten, bellen en mailen, hoe los je nu in je werk dit soort situaties op? In je werk kom je vast ook wel eens iets tegen waarvan je niet weet hoe je het aan moet pakken.

Ga je zelf aan de slag om de informatie te achterhalen? Vraag je hulp aan iemand? Besteed je het uit aan iemand? Begin je gewoon en zie je wel waar je eindigt?

Bedenk bij jezelf hoe jij in je werk de problemen oplost.
Op dezelfde manier benader je marketing. Je doet alsof het een werkprobleem is en lost het op een manier op die bij je past.

Voorbeeld: een webinar geven

Hoe pak je dat aan als je het nog nooit gedaan hebt?

op je eigen manier verbinding makenStel dat je eigen stijl is om eerst alles goed op een rijtje te zetten. Doe dat dan ook hierbij. Zoek alle relevante informatie, zet de voor- en nadelen op een rij. Beslis of je al dan niet verder gaat met deze optie.

 

op je eigen manier verbinding makenAls je stijl is om juist nieuwe dingen te proberen, doe dat dan. Neem een proefabonnement op een webinarprovider, bedenk een aansprekende titel voor je webinar, trommel mensen op om zich op te geven voor je webinar. Al doende leer je wat wel en niet voor je werkt.

 

 

Voor marketing gebruik  je dus de kwaliteiten die je al hebt. Op een manier die bij je past. Doel blijft om verbinding te leggen met je klant.

Marketingstijlentest

Veel zelfstandig ondernemers weten niet zo goed wat voor marketingstijl bij hen past. Ze richten zich vooral wat zou horen in marketing. Dat is zonde, want vaak past het niet.

Om je te helpen zoveel mogelijk je marketing te doen op een manier die bij je past, heb ik een marketingstijlentest ontwikkeld.

In mijn marketingstijlentest kun je ontdekken wat jouw eigen stijl is. Met als doel marketingacties te ondernemen die je plezier en succes opleveren.

Maak de marketingstijlentest!

Janette Faber
Door

Janette Faber

op 19 Sep 2016

Je stukken zijn altijd heerlijk om te lezen en hoewel marketing nog niet voor mij is weggelegd word ik wel op andere manieren in beweging gezet. Dus dank hiervoor.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 19 Sep 2016

Ha Janette, Dank voor het compliment! Goed te horen en graag gedaan.

Ilona
Door

Ilona

op 19 Sep 2016

Leuk, doe als het een werkprobleem is! Weer eens een andere manier om ernaar te kijken... Ben benieuwd naar je test!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 19 Sep 2016

Ha Ilona, Ja, je hebt tenslotte al zoveel kwaliteiten in huis. De test komt eraan. Nog even geduld. In de testfase.

Reactie plaatsen