Waarom je goed bent in marketing (ook al weet je het misschien nog niet)

Waarom je goed bent in marketing (ook al weet je het misschien nog niet)

Mijn buurjongetje stond voor de deur. Verlegen keek hij naar de grond. Of ik een lot wilde kopen voor zijn school? buurjongenEens kijken of hij iets meer wilde zeggen. ‘Is er iets mis op jullie school?’ Nee dat niet.

‘Maar waarom moet ik dan een lot kopen?’ Ik boog voorover om hem te kunnen verstaan.  ‘Om ons te steunen, dan kunnen we nog een speeltoestel kopen. En u kunt ook prijzen winnen.’

Natuurlijk heb ik een lot gekocht.

Natuurlijk? Heeft mijn buurjongen het dan zo geweldig gedaan vanuit marketingoogpunt?
Misschien denk je van niet. Hij heeft geen enthousiast verhaaltje gehouden (zoals de andere kinderen die daarna aanbelden), of juist heel sneu gedaan. Geen oogcontact met me gemaakt.

En toch heb ik met plezier een lot gekocht. Omdat hij mijn buurjongen is en het doel goed is.

Dit heeft hij goed gedaan

Hij heeft aangebeld, zijn vraag gesteld, de hele procedure van de loterij keurig uitgelegd. Hij heeft zijn lot verkocht.

Dus mijn buurjongen heeft zijn marketing goed gedaan. Goede persoon benaderd, onweerstaanbaar aanbod gedaan. Zonder opdringerig te worden.

Voor je er erg in hebt ben je goed in marketing.

Je hoeft niet eens enthousiast, innemend, overtuigend te zijn. Wel handig als je een goed product, dienst, service hebt.

Jij bent ook goed in marketing

Wat die marketinggoeroes ook zeggen

Iedere marketinggoeroe zal je zeggen dat marketing helemaal niet zo moeilijk is. Ze weten dat jij als zelfstgeldandig professional denkt dat het juist wél moeilijk en bovenal vervelend is. Welnee, leggen ze uit, verkeerd gedacht. Voor je het weet heb je een six figure business.

Maar…je hebt er drie dingen voor nodig:

  • de juiste mindset
  • de juiste vaardigheden
  • de juiste kennis

Die heb je nu dus overduidelijk niet anders had je wel dat supersuccesvolle bedrijf en had je heel veel vrije tijd zonder hard te hoeven werken.

En dan het goede nieuws: Je kunt het LEREN. Bij HEN.

Hop, die pijnknop weer ingedrukt

pijnknopJammer, dat marketinggoeroes altijd maar op die ‘pijnknop’ van je duwen:

  • je hebt te weinig klanten, o wat erg;
  • nu ben je niet succesvol, wat vreselijk;
  • zo kan je de wereld niet van dienst zijn, wat een gemiste kans;
  • je bent slaaf van je werk, wat ongelooflijk jammer voor je gezin;
  • je mist de vrijheid terwijl dat je geboorterecht is, supertreurig.

Zou het niet geweldig zijn als je…

Enzovoorts.

Ik weet dat pijn beter verkoopt dan verlangen maar het heeft een keerzijde die niet gunstig is voor jou.

Denken in tekorten

Door het denken in tekorten verlies je zicht op wat je wel kunt. Op waar je wel goed in bent. Je komt niet in actie omdat je denkt dat je nog niet genoeg weet, niet genoeg kunt, niet voldoende drive hebt.

Onzin

Als mijn buurjongetje de marketinggoeroes geloofd had, had hij geen lot verkocht.

Mijn stelling is dat je al goed bent in marketing

Ga maar na. De essentie van marketing is dat je ‘iets’ (jouw product, dienst, idee) wilt verkopen of ruilen.

Hoe vaak in je leven heb je al niet iets aan iemand ‘verkocht’?

Denk aan:

  • een idee of een plan aan je leidinggevende, collega’sgoed
  • een offerte aan een opdrachtgever
  • kaartjes voor de uitvoering van je koor aan je familie en vrienden
  • je oude spullen aan wie maar wil op de vrijmarkt
  • je caravan aan je collega
  • het coachingstraject aan degene die in de knoop zit met zijn baas
  • dat kinderbedje aan de buurvrouw
  • je boeken op marktplaats

Je kunt vast je eigen voorbeelden er bij zetten. Verkopen doen we altijd overal. Ons product, idee, dienst onder de aandacht brengen bij de juiste mensen ook.

Dus op de een of andere manier ben je prima in staat aan marketing te doen. Heb je de kennis, vaardigheden en mindset in huis.

Hoe is het je gelukt?

Dat is natuurlijk het interessante. Hoe heb je het voor elkaar gekregen?

  • Heb je het zelf gedaan of een ander voor je laten doen?
  • Ben je wild enthousiast geweest of heb je gewoon de feiten op een rij gezet?
  • Was je enorm overtuigd van de meerwaarde of twijfelde je zelf ook nog een beetje?
  • Heb je het achteloos gepresenteerd of uitgebreid alle facetten en voordelen op een rij gezet?

Hoe dan ook: het is je gelukt!

Omdat je iets aan te bieden hebt. Omdat je in actie bent gekomen. Waarschijnlijk op een manier die bij je past.

De crux: op jouw manier, passend bij jouw persoonlijkheidbuurjongenblij

Marketing gaat het makkelijkst als je het doet op een manier die bij je past. Die bij jouw persoonlijkheid past. En dat kan er wel eens heel anders uitzien dan de marketinggoeroes je willen leren.

Bijvoorbeeld zoals mijn buurjongetje het deed: verlegen en met weinig woorden.

Maar o, wat was hij blij toen het lot verkocht was!

Hij keek me opeens aan en zei: ‘Dank u wel mevrouw. Veel succes met de loting. Ik hoop dat u wint.’

N.B.

De komende week werk ik aan mijn Giveaway met als onderwerp: Krijg klanten op een manier die bij JOU past. Een test, lijst van voor jou geschikte marketingacties en een opzet voor een marketingplan stellen je in staat snel en goed vast te stellen wat bij jou past. Opdat je met gemak en plezier je marketingstappen kunt zetten.  En wie weet die klanten aantrekt die je graag goed betalen voor je waardevolle dienst/product.

 

 

 

Reactie plaatsen