Moet je aanbod onweerstaanbaar zijn? Voor wie dan precies?

Moet je aanbod onweerstaanbaar zijn? Voor wie dan precies?

‘ Onze medewerkers moeten wat klantgerichter werken. Misschien wil jij ze daarin trainen?’

‘Graag. Lijkt me een goed plan. Zullen we een afspraak maken om het voor te bereiden? Dan is het ook goed als er wat medewerkers bij zijn om te kijken wat nodig is. ‘

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb er een mooi, uitdagend traject aan overgehouden met uiteindelijk tevreden medewerkers en opdrachtgever.

Zo simpel kan het trainersleven soms zijn. Je kent de opdrachtgever, die heeft een idee en belt jou. Omdat dan de kwaliteit gegarandeerd is en hij/zij niet verder hoeft te zoeken.

Maar wat als je nou niet zulke opdrachtgevers in je omgeving hebt?

Hoe zorg je dan dat je klanten krijgt?

Het onweerstaanbare aanbod

Veel marketingexperts leren je dat je een onweerstaanbaar aanbod moet maken. Onweerstaanbaar in de zin dat de klant geen nee kan zeggen, het uit je handen wil grissen. Omdat het precies is wat ze nodig hebben, hun probleem oplost, hun diepgekoesterde wensen realiseert. Dat houdt in dat je ze duidelijk maakt dat ze echt een groot probleem hebben en jij (jouw product) verlossing brengt.

Mmm, ik weet het niet zo.

Tuurlijk is een goed aanbod belangrijk. Maar ‘onweerstaanbaar’?  Een klant die het ‘uit je handen grist’? Is dat niet enorm opgeklopte marketingtaal?

Bekijk de video met mijn alternatief.

Wat denk jij? Wanneer weet jij of je een onweerstaanbaar aanbod hebt?

Een stroom klanten

school klanten

Wel verleidelijk natuurlijk, dat onweerstaanbare aanbod. Voor velen van ons zou het heerlijk zijn als de opdrachtgevers en klanten naar ons toestromen. Gretig onze producten. diensten afnemen. Dat we zonder marketingmoeite kunnen doen waar we goed in zijn en wat we graag willen.

Lang niet iedere succesvolle zelfstandig professional heeft een onweerstaanbaar aanbod

Het bijzondere is dat de mensen die ik ken waar de klanten op af zwemmen lang niet altijd een onweerstaanbaar aanbod hebben. Ze spelen niet uitdrukkelijk in op de grote problemen van hun klant. Wat ze wel doen is meedenken, vragen stellen, oplossingen zoeken. Meebewegen met hun klant. Op basis van het gesprek maken ze dan een voorstel. Soms onweerstaanbaaar, soms heeft de klant belangrijke aanvullingen.

Een ‘onweerstaanbaar’ aanbod maken werkt het best als alle partijen betrokken zijn.

Als je van elkaar weet wat de uitgangspunten zijn, belangrijke waarden.

Ontwikkel  vooral – ook – je eigen aanbod

Nu wil ik niet beweren dat je helemaal niet zelfstandig na hoeft te denken over een goed aanbod.

Als je in staat bent een goed aanbod te formuleren dan weet je

  • wat voor jou belangrijk is,
  • waar je enthousiast van wordt,
  • hoe jij wilt werken,
  • wat jouw achterliggende visie is. Misschien belangrijker:
  • je hebt ook nagedacht over wat jouw aanbod je klant op  gaat leveren. Welke voordelen die concreet heeft.

Juist, het maken van een – voor jou – onweerstaanbaar aanbod is een mooie kraal van de marketingketting. Belangrijk en nuttig.

Je laat de wereld zien dat je klaar bent voor je klant. Hoe het precieze aanbod er uiteindelijk ook uit gaat zien.

Reactie plaatsen