Je levenslust...en hoe je die voor je marketing kunt versterken

Je levenslust...en hoe je die voor je marketing kunt versterken

Levenslessen. Ik kreeg er een in mijn puberteit. Ik had een bril en beugel en vond mezelf echt stom om te zien. Mijn moeder vertelde dat bij haar op school vroeger een heel lelijk meisje zat met knalrood haar. Alle reden dus om gepest te worden. Maar het bijzondere was dat de jongens niet bij haar weg te slaan waren. Iedere week had ze een nieuw vriendje. Het kwam door haar uitstraling volgens mijn moeder. Ze gedroeg zich alsof ze het mooiste meisje van de klas was. Ze straalde levenslust uit. Daar kon niemand weerstand aan bieden.

Dat sprak me wel aan: het idee dat mensen geen weerstand aan je kunnen bieden.  Ook al had ik geen idee hoe ik dat voor elkaar kon krijgen.

Op naar de X-factor?

levenslust en marketingMisschien vind jij het ook een aantrekkelijk idee: dat mensen geen weerstand kunnen bieden aan jou, of aan je producten, diensten. Vraag is vervolgens hoe je er voor zorgt dat ze je echt zo onweerstaanbaar vinden. Een manier is om hard te werken aan onze know, like en trust factor. Onze X factor zeg maar.

Eerlijk gezegd denk ik dat we een vergissing begaan als we denken dat we aantrekkelijk worden door ons zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de ander.
Misschien vind je op het eerste gezicht een rare gedacht. Maar ga maar na: wat als de lelijke roodharige haar best zou hebben gedaan in de smaak te vallen bij haar klasgenoten?

Nee, het gaat om iets anders. Ook als het gaat om klanten krijgen.

Het begint bij jezelf

(Duh, had je wat anders gedacht?)

Vraag aan jou:

In hoeverre know, like & trust je jezelf?

Los van wat anderen van je vinden?

Ik durf te wedden dat je jezelf inmiddels best aardig kent. Je sterke en zwakke kanten. Zowel als mens als professional.

Hopelijk mag je jezelf ook graag. Hoewel dat voor de meesten alweer een lastiger stap is. We hebben tenslotte allemaal een innerlijk criticus in ons die vertelt wat er allemaal niet deugt. En het kan natuurlijk altijd beter…

Jezelf vertrouwen betekent dat je weet dat je uiteindelijk zult handelen vanuit je eigen waarden. Dat je zult doen wat goed voor je is. Dat je tegenslagen aankan en je niet gek laat maken door successen.

Je levenslust

Als je jezelf kent, graag mag en vertrouwt zul je zien dat je levenslust aanwezig is.

Vanuit die levenslust is het prettig anderen te ontmoeten. Willen mensen graag bij je zijn.

Je hebt vast voldoende voorbeelden uit je eigen leven om te onderschrijven dat je vanuit plezier, energie, nieuwsgierigheid de mooiste ontmoetingen hebt.

Dus waarom gaat het dan vaak zo verkeerd als we aan marketing willen gaan doen?

Opeens lijkt de levenslust te verdwijnen. Worden we weer de puber van weleer: onzeker, soms nors, soms pleasend. Ons afhankelijk voelend van wat anderen van ons vinden.

Marketing lijkt je levenslust dood te slaan
Marketing roept bij zelfstandig professionals vaak het gevoel van moeten op. En onze levenslust verdwijnt bij het idee dat we van alles MOETEN. Daar houden echt maar weinig mensen van. Ja, een richting is fijn, doelen zijn goed, een plan en wie weet een to do lijst. Maar NIET het GEVOEL dat je van alles MOET. Alsof je slachtoffer bent van je eigen ambitie.

levenslust en marketing

 

Meer levenslust in je marketing: know like & trust jezelf

Om meer levenslust te krijgen is het dus zaak het MOETEN achter ons te laten. Om onszelf te kennen, aardig te vinden en te vertrouwen. Opdat je met plezier je marketing kunt doen, ontmoetingen kunt hebben.

Tips om je zelf meer te kennen, aardig te vinden en te vertrouwen.

Jezelf kennen (met betrekking tot marketing)

  • Julian Baggini egotrick, levenslust en marketingOm je te realiseren: jezelf kennen is vrijwel onmogelijk. Je ‘ik’ is een werk in uitvoering. Je ‘zelf’ wordt gevormd door een constructie van overtuigingen, kennis, herinneringen, verlangens. Het gaat erom een positief verhaal te maken over jezelf en jouw bijdrage in deze wereld.
  • Bij het tandenpoetsen: bedenk wat je goede, fijne eigenschappen en kwaliteiten zijn. Hoe hebben die eigenschappen een cruciale rol gespeeld in je leven? Neem er gerust verschillende poetsbeurten voor.
  • Bedenk/schrijf op wat je jouw mindere eigenschappen, kwaliteiten vindt. Hoe is het je gelukt daar de afgelopen jaren goed mee overweg te kunnen? Welke positieve eigenschap heb je daarvoor ingezet? En als je er last van hebt: hoe draag je die last? Hoe lukt je dat?
  • Vraag aan je partner, vrienden, klanten hoe ze je zien. Gewoon alleen die vraag. De antwoorden kunnen ook wat zeggen over hoe je je marketing kunt doen/doet.

Jezelf aardig vinden, graag mogen (met betrekking tot marketing)

  • Lees het boek Zelfcompassie van Neff, of bekijk haar tedtalk:
  • Bij het tandenpoetsen: bedenk waar je blij mee bent van jezelf
  • Mocht de innerlijke criticus komen: zeg dank je wel en geef de innerlijke criticus zoveel mogelijk complimenten. (Bijvoorbeeld: Wat goed dat je zo kritisch kunt denken! Wat fijn dat je me wijst op de gevaren! Wat heerlijk dat je weet te benoemen wat mijn mindere kanten zijn!)
  • Richt je aandacht nu, gedurende een minuut, op wat je goed kan en goed doet. Het goede wat je bovendien plezier geeft.
  • Geef iedereen die je vandaag ontmoet een welgemeend compliment. En trek je even niks aan over de theorie van complimenten geven (Dweck, Goldberg). Doe gewoon wat in je opkomt. Zie iets moois, leuks, aardigs en benoem het.
  • Geef aan het eind van de dag ook jezelf complimenten.

Jezelf vertrouwen (met betrekking tot marketing)

  • Noem drie belangrijke waarden van waaruit je wilt leven en werken
    Bv liefde, rechtvaardigheid, schoonheid, vernieuwing, geborgenheid
  • Noem vandaag vijf bewijzen waarom je op jezelf kunt vertrouwen. Het mag heel banaal zijn. Bv: ik heb mijn tanden gepoetst, ik heb boodschappen gedaan (en dus voor mezelf en de mijnen gezorgd), ik heb mijn rekeningen betaald, de factuur geschreven, 100 woorden geschreven zoals ik met mezelf had afgesproken.
  • Luister goed naar je eigen stem, intuïtie, hoe je het maar noemen wilt. Degene in jou die waakt over je waarden en je integriteit. Dat kan je doen door voordat je een belangrijke beslissing of actie neemt eerst even rust te nemen, een stapje terug te zetten. Adem bewust in en uit en vraag jezelf: is dit wat ik echt wil? Past dit bij mijn waarden en wie ik wil zijn? Laat je leiden door het antwoord.

Op naar een mooie ontmoeting!

Ken je jezelf inmiddels? Mag je jezelf en vertrouw je jezelf? Mooi zo. Laat het allemaal maar weer los en richt je op de ander. Of het nu je mogelijke klant is, je partner, je kinderen, je buurman. Geniet van de ontmoeting.

ontmoeting, levenlust en marketing

N.B. Dit is het tweede deel van het drieluik over de Know, like & trust factor.

Hier staat deel 1 (met werkblad).

Reactie plaatsen