Hoe zit het met jouw filosofie en methode? Voorbij de blabla van hoe goed je bent

Hoe zit het met jouw filosofie en methode? Voorbij de blabla van hoe goed je bent

Marketingles 3: Je onderscheidende filosofie en methode. Voorbij de blabla over hoe goed je bent

  • Verwant aan: visie en missie, start with why van Sinek
  • Vooral belangrijk: Als je antwoord wilt hebben op de vraag: Waarom kiezen voor jou? Als je een stevig fundament wilt voor je onderneming en je wilt onderscheiden op jouw markt. (Hé, wie wil dit nu niet?)
  • Geleerd van: Sean d’ Souza
  • Heb je de eerdere marketinglessen gemist?
    De eerste over of je mensen geeft wat ze willen of wat ze nodig hebben? Hier kun je hem lezen.
    De tweede over klaar zijn voor de koop en je ondertussen richten op je mogelijke klant kun je hier lezen.

Voorbij de blabla van hoe goed je bent

‘Waarom moeten we met jou in zee? En niet met een ander?’
Mijn mogelijke opdrachtgever gaat ontspannen achterover zitten en kijkt me met een geamuseerde glimlach aan. Tevreden over zichzelf dat ik nu met de billen bloot moet.

Ik hou niet van zo’n situatie. Echt niet. Voor ik het weet ben ik bezig een antwoord te formuleren waar die ander blij van wordt. Al formulerend op zoek naar de goedkeuring of een geïnteresseerde blik. Voor mij een slechte situatie. Ik verlies mijn kracht en enthousiasme en verklein daarmee de kans op een mooie opdracht. Ik weet, het is een spel, maar ik ben er niet zo goed in.

Tja, geen geboren pleaser en ook niet zo’n pocher

Misschien ben jij ook geen pleaser en pocher, wel gewoon goed in je vak.

Hoe maak je duidelijk dat ze jou moeten hebben?

Dus wat te doen om duidelijk te maken

  • waarom je zo goed bent,
  • ze nooit je concurrent moeten kiezen,
  • je veel beter bent dan de rest,
  • je onweerstaanbaar bent.
  • Waar jij voor staat, van waaruit je werkt, wat je aanpak is?
    Zonder in de clichés te vervallen of algemene blabla uit te stoten?

Hoe kun je je klanten overtuigen?

Je denkt misschien dat je je mogelijke klanten, zoals lezers van je website, moet overtuigen. Moet laten zien hoe goed en bijzonder je bent, dat ze vooral bij jou moeten zijn.

Nee joh! Niet doen. We worden allemaal gek van die succesverhalen.

We voelen het aan als daar niks achter zit. We voelen het aan als je wanhopig probeert aan klanten te komen.

Wanhoop overtuigt niet en brengt ons niet verder.

Liefde wel. Liefde voor wat je doet, wie je bent, waar je in gelooft. Liefde voor je klant . O ja, en liefde in het algemeen natuurlijk.

Maak werk van je ideeën, inspiratie en overtuigingen

Dus mijn uitnodiging is om echt werk te maken van wat je inspireert, waar je van overtuigd bent, hoe jij je werk in het vat giet. Waar je je liefde aan geeft.

Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook heel goed voor je marketing. Je weet je te onderscheiden ten opzichte van je collega’s. Je hebt antwoord op de vraag: waarom moeten we bij JOU zijn.

Je hebt een onderscheidende filosofie en methode nodig

Sean D’Souza is een marketingdeskundige die kleine ondernemingen helpt met het in de markt zetten en verkopen van hun diensten en producten. (www.psychotactics.com) Zijn benadering is dat je – zeker als kleine zelfstandige – baat hebt bij een onderscheidende visie en methode.

Je kunt het ook zien als een ‘beginselverklaring’

De beginselverklaring, bestaande uit je filosofie en methode,  vormt het fundament van je bedrijf en van jou. Het is een combinatie van ideeën, waarden, inzichten, verhalen, voorbeelden.

Het trekt mensen aan en stoot mensen af. Dat is goed.

Kiezen

Jouw uitgesproken visie en ideeën  helpen mensen kiezen of jij degene bent met wie ze verder willen.

Ach, je doet hetzelfde met je uiterlijk. Alleen door eruit te zien zoals je eruit ziet, praat zoals je praat trek je mensen aan. Of lopen ze aan je voorbij.

Het voordeel is dat als mensen ‘ja’ zeggen tegen jouw filosofie, jouw aanpak, ze echt een keuze maken. En dan heb je wat je wilt: geïnteresseerde mensen met wie je een volgende stap kunt zetten. Maar dan hebben ze dus wel eerst duidelijkheid van je nodig.

Dus kom, laten we een beginselverklaring maken!

Eerlijk gezegd, is het best een werk plus een proces van voortschrijdend inzicht om je visie en methode goed te verwoorden.

Ik geef je evengoed een short cut: een invultemplate

Template: vul aan, vul in! Net zo vaak als je wilt

Hieronder staat een aantal zinnen die je verder in kunt vullen en afmaken. Heb je het antwoord niet paraat? Verzin het dan zoals jij wilt dat het eruit ziet. Vandaaruit kun je verder bouwen.

I Ontstaansgeschiedenis

Ik ben begonnen met mijn bedrijf omdat […. ] Ik vond/hoopte dat [ ….] Ik heb daarom […] gedaan/bedacht. Ik had niet verwacht dat […] het heeft mij gemotiveerd om [….]

II Filosofie

Mijn filosofie is dat [ …] omdat dan  [….] Zou je dat niet doen/denken dan […]. Daarom is mijn filosofie[ ….. ] cruciaal voor alles wat ik doe.

III Unieke aanpak/methode

Dit is wat ik doe [ ….] (benoem je dienst)

Mijn aanpak/methode bestaat uit de volgende onderdelen[ …..] Mijn aanpak/methode is bijzonder/uniek  omdat [ …..]  Neem het verhaal van […]: […]

Mijn aanpak is niet voor iedereen geschikt. Je hebt het meeste aan mijn aanpak/methode als [ …]

IV Getuigenissen

Mijn aanpak levert in praktijk veel op: dit is wat klanten zeggen:  […]

Ja, ja, tijd voor getuigenissen aka testimonials.

Heb je het template ingevuld, dan ben je al een heel eind.

Wil je persoonlijke dingen over jezelf kwijt? Dat kan natuurlijk ook. Lees dan nog eens mijn blog over de ‘over mij’ pagina. Daarin staat een ander template voor je ‘over mij’ pagina. Delen daarvan kun je gebruiken voor je ‘beginselverklaring’.

Voorbeelden van een uitgewerkte en geïntegreerde ‘beginselverklaring’

Goed, je hebt nu de belangrijkste ingrediënten van je filosofie en methode. Wat kun je er mee doen? Een document van maken? In een video zetten? Het kan als je wilt. Maar je kunt ook stukjes en beetjes op je website zetten.

Je ‘beginselverklaring’ is dan niet meer een apart document, maar je past het overal toe: in je productbeschrijving, verkooppagina, gesprekken met vrienden, workshops, trainingen, coachingsgesprekken.

Het geeft je kortom houvast en richting. Naast dat het natuurlijk je mogelijke klant veel duidelijkheid geeft.

Kitty Kilian van de blogacademie is een vrouw met een heldere filosofie en aanpak. Haar hele site ademt haar filosofie.

Bekijk bijvoorbeeld haar video over wat bloggen volgens haar is.

Ook  als je een product verkoopt kun je goed je filosofie en aanpak laten zien in een video.

Kijk maar eens naar deze tassenman: met humor en vertoon van vakmanschap.

Toch zin om gewoon te pochen?

Misschien denk je: al dat fundamentele gedoe. Ik ben gewoon heel erg goed!

Waarom zou ik mezelf niet op de borst kloppen en lekker pochen?

Doet Trump toch ook?

Ja! Alleen niet iedereen is een megalomane narcist. En als je dat niet bent, is het best moeilijk geloofwaardig over te komen.

Dus ik zou zeggen, als je dan toch wilt pochen: doe het met humor:

Of aardig:

Tip: Gewoon meezingen met het refrein!

Wat is jouw beginselverklaring?

Heb jij een filosofie en methode als fundament voor je onderneming?

Laat het weten in het reactieveld. Ik ben benieuwd!

P.S. ik heb in de jaren een rijtje antwoorden gevonden op de vraag ‘waarom moeten we JOU nemen, en niet die ander’. Dit is mijn top 3:

  1. ‘Omdat ik de leukste en de beste ben.’ (Doe ik als ik inschat dat de ander gevoel voor humor heeft, naast dat het in veel gevallen gewoon waar is :))
  2. ‘Mijn collega’s zijn hopelijk net zo goed. Wat belangrijk is of wij elkaar kunnen vertrouwen. Of je gelooft dat mijn aanpak jullie verder helpt. Hoe kijk je naar mijn aanpak?’ (Ik heb dus al mijn visie gegeven en mijn aanpak verteld).
  3. ‘Wat heb je nog nodig om een beslissing te nemen?’ (Als ik inschat dat de ander munitie nodig heeft om zichzelf en anderen te overtuigen)
Reactie plaatsen