Hoe vriendelijk is jouw marketing? (Of jaag je vooral op je prooi?)

Hoe vriendelijk is jouw marketing? (Of jaag je vooral op je prooi?)

lasergame_area_41

Ik heb in mijn leven een keer gelasergamed. In een duistere kelder vol gangen en hoekjes schieten op tegenstanders. Raken of geraakt worden. Ik zag mezelf altijd als een jager. Dat bleek een fout zelfbeeld te zijn: ik raakte in de stress van al dat donker, geschreeuw, lichtflitsen, hijgende adems. In plaats van te jagen op tegenstanders vluchtte ik opgejaagd in een hoekje.

Goed, ik ben dus niet geschikt om te jagen. En ik haat het om een prooi te zijn. Steek even je hand op als je het wel fijn vindt om een prooi te zijn.

Nee, niet he?

Maar waarom jagen we dan zo vaak op klanten?

Die willen toch ook geen prooi zijn?

We jagen omdat we willen eten

Eten staat voor geld verdienen, van betekenis zijn, je werk met plezier doen.

We denken dat om te eten we op de klant moeten jagen. De klant is de prooi die in onze behoefte gaat voorzien. Een beetje primitieve gedachte, maar ja, we zijn soms ook primitief. Reageren instinctief. We hebben niet voor niets een reptielenbrein.

Maar er is nog een tweede reden waarom we jagen.

We jagen omdat we vinden dat we recht hebben op klanten

We hebben de wereld wat te bieden. We zijn goed in wat we doen. Dus we hebben recht op die klant!

We houden van het spelletje

Een derde reden is dat sommigen van ons jagen omdat ze het leuk vinden. Hebben gewoon lol in het spelletje.

We hebben op internet veel voorbeelden van hoe je op klanten kunt jagen

Even in jagerstermen:

  • Maak ze bang, zodat ze de kant ophollen die je wilt. Waar jij ze opwacht.
  • Creëer schaarste zodat ze het gevoel hebben dat ze nu, nu, NU moeten handelen (en in je valkuil stappen)
  • Verleid ze jouw kant op te komen met prachtige beloftes en sla toe als ze dichtbij genoeg zijn
  • Bespeel hun emoties en pak ze als ze het kwetsbaarst zijn
  • Doe alsof je een van hen bent en als ze je vertrouwen neem je ze te pakken (wolf in schaapskleren)

Onsympathiek? Kom op zeg! Het is gewoon een spel dat je speelt. Het is ook in hun bestwil. Ze krijgen tenslotte jouw dienst, product.

Maar eerlijk gezegd zijn de meesten van ons niet zo geschikt om te jagen

We worden er zenuwachtig van; we vinden onszelf wreed; we zijn onhandig; vinden het veel te vermoeiend; we voelen niet integer.

Ja, zo ga je nooit een prooi pakken.

Gelukkig zijn er ook andere manieren om aan de kost te komen

Het jager – prooi denken is maar een manier om naar marketing te kijken.

We gunnen dat oeroude reptielenbrein wat rust en kiezen een andere benadering van marketing. Eentje waar je blij van wordt en die vriendelijk is.

Bijvoorbeeld de benadering dat je alles kunt krijgen wat je wilt als je maar genoeg mensen helpt.

tegelgeneratorspreukziglar

Het gezegde: wie goed doet, goed ontmoet is ook van toepassing op marketing.

Vriendelijke marketing

Op internet hebben we ook genoeg voorbeelden van marketingdeskundigen/businesscoaches die aan ‘vriendelijke’ marketing doen. Marketing gericht op het helpen van mensen. Je helpt ze bijvoorbeeld door ze een keuze te laten maken of jouw dienst, product geschikt voor ze is.

De ‘vriendelijke marketing’ benadering zie je vooral bij degenen die werken met coaches, therapeuten, schrijvers, kunstenaars. Tja, watjes he J.

Het wordt ook wel ‘integere’ marketing genoemd. Maar ik hou zelf meer van het woord vriendelijk.

Vriendelijkheid betekent dat je het beste voor hebt met je zelf en de ander.

Voorbeelden van vriendelijke marketing?

tad-homeTad Hargrave: Marketing for Hippies

Zoals hij zelf zegt:

‘You can be a better marketer and attract all the clients
you can handle – without sacrificing your integrity.’

Carrie Klassen. Van Pink Elephant communication. Ze heeft een gratis mini cursus over kind marketing Hoe je met vriendelijkheid nieuwe klanten aantrekt.

seanHeel anders, maar ook vriendelijk is Sean d’Souza van Psychotactics.com. 

Maar wat houdt vriendelijke marketing in?

Om te beginnen, we hebben het nog wel over marketing. Het blijft wel gaan om de verbinding die je weet te leggen tussen jou en je mogelijke klant. Zodat je duidelijk kunt krijgen en maken hoe jij die mogelijke klant kunt helpen. En waar gepast je dienst of product kunt verkopen.

Hoe wordt je marketing vriendelijk? Vriendelijk voor de ander én vriendelijk voor jezelf?

Vriendelijk voor jezelf:

  • Je gunt jezelf wat plezier. Doet de marketingacties die je graag wilt en die bij je passen
  • Je bent mild voor jezelf en geeft jezelf niet op je kop als je een keertje niet aan je marketing werkt
  • Je herinnert jezelf aan wat je echt belangrijk vindt en hoe je marketing daaraan bij kan dragen
  • Je vraagt goede prijzen voor je werk, je houdt op met alles gratis weggeven
  • Je waardeert wat je allemaal hebt
  • Je rust uit als je moe bent

Vriendelijk voor de ander

Voorbeelden zijn:

  • Je luistert met al je aandacht naar je mogelijke klant
  • Achterhaalt waar de ander echt mee zit
  • Je geeft complimenten (bv aanbeveling op linkedin)
  • Je vertelt ook iets over jezelf
  • Maakt grapjes
  • Je doet meer dan je beloofd hebt
  • Je stuurt de ander een interessant artikel
  • Je reageert positief op social media berichten
  • Je geeft met plezier je advies als de ander daarom vraagt

Essentie van vriendelijke marketing

tegelgenerator-vriendelijkheid

Het komt hier op neer:

  • Je geeft
  • Je wisselt uit
  • Je laat jezelf en je dienst/product zien

En dat alles met de intentie vriendelijk te zijn voor de ander. Niet met de intentie de ander iets te verkopen.

eurotekendoorgevenkruisJa, ja, het venijn zit in de staart. Want het is – in mijn ervaring- razend moeilijk niet aan verkopen te denken.

Voor je het weet denk je: ‘als ik nu dat doe, wil de ander misschien wel …kopen…me aanbevelen …een intakegesprek.

En dan is het gedaan met de intrinsiek vriendelijke houding. Voor je het weet is je mogelijke klant een prooi geworden die je moet vangen. Je mogelijke klant voelt dat, merkt dat, reageert daarop.

Het gaat dus om je intentie van vriendelijkheid die zich uit in je marketingacties.

Want ja, je hebt wel iets goeds te bieden en het is een daad van vriendelijkheid naar jezelf en de ander toe om je dienst onder de aandacht te brengen. Op een manier die bij je past.

Je vriendelijke marketingstijl

Als je de marketingstijlentest hebt gedaan weet je wat jouw marketingstijl is. Je weet dan ook wat voor marketing activiteiten het beste bij je passen. Nu kun je dus combineren: je eigen stijl op een vriendelijke wijze uitvoeren!

gedegen werkerDus stel, je bent een gedegen werker. Dan kun je de ander blij maken door een artikel door te sturen, of een kritische blik te werpen op de website, een goede discussie te voeren.

Als een betrokken helper word je vast enthousiast van het idee van vriendelijke marketing. Het is behoorlijk op je lijf geschreven. Je aandacht aan mensen schenken, achteralen waar ze echt mee zitten. Onderzoeken hoe je ze kunt helpen.

Niet vergeten ook vriendelijk voor jezelf te zijn!

creatievevernieuwer3Als creatieve vernieuwer heb je alle kans op een originele manier de ander te verrassen. Iets moois voor de ander te maken, een geheel nieuwe invalshoek te bieden.

Als doelgerichte winnaar is vriendelijke marketing wat minder op je lijf geschreven. Je wilt tenslotte resultaat, winnen! Wat zou voor jou een goed resultaat ten aanzien van vriendelijke marketing zijn? Laat dat dan je doel worden en ga ervoor!

En jij?

Wat trekt jou het meeste aan: lekker jagen op je prooi of het vooral vriendelijk aanpakken? Of heb je een heel andere benadering van marketing?

Zet je suggesties, ideeën, vragen hieronder.

Reactie plaatsen