3 tips om met zo min mogelijk inspanning je doelgroep te bereiken, op een manier die bij je past.

3 tips om met zo min mogelijk inspanning je doelgroep te bereiken, op een manier die bij je past.

NIEUW! Ervaar de tekst op een heel andere manier.

Mijn collega keek me peinzend aan: ´Marketing? Neuh, daar doe ik niet aan. Is ook niks voor mij. Bovendien heb ik werk genoeg.’

Einde gesprek?

Nee, het bleek dat ze graag een bepaalde richting met haar werk op wilde maar daar nog niet voldoende klanten voor had.

Dat ergerde haar, want ze had het idee dat ze echt wat te bieden had. Terwijl er ook nog eens collega’s waren die met minder ervaring en kwaliteiten wel voldoende klanten binnenhaalden. Precies op het thema waarin zij zo goed was!

Inderdaad. Beetje frustrerend.

Ik: ‘Stel dat je nou toch iets wilde met marketing. Wat zou je dan willen?’

Zij: ‘Ik zou willen weten hoe ik mijn doelgroep met zo min mogelijk inspanning kan bereiken op een manier die bij luchtkasteelme past. En dat ik waar kan maken wat ik beloof.’

Nu kan ik natuurlijk zeggen: ‘Tuurlijk, dream on!’

Maar zo ben ik niet. Ik hou wel van een uitdaging.

Dus hier komen drie tips om je doelgroep te bereiken met zo min mogelijk inspanning. Op een manier die bij je past.

1. Besteed het grootste deel van je marketing uit

Je hebt wat geld nodig maar het scheelt je heel wat gedoe.geld-uitdelen

Goed, je kunt niet alles uitbesteden, want je wilt het ook op een manier die bij je past.

Wat je kunt doen:

  • Huur een marketingcoach in die met jou een plan maakt voor je marketing. Reserveer er een dag voor. Onderdeel van het plan is dat je exact weet wat je vervolgacties zijn. Plus dat je namen hebt van mensen die de vervolgacties uit kunnen werken.
  • Huur vervolgens verschillende mensen in om die vervolgacties uit te werken. Jij levert de inhoudelijke input en zij vertalen het in nieuwsbrieven, blogs, social media berichten, facebookcampagnes, testimonials, salespages, mooie plaatjes etc.
  • Huur een virtual assistant in om alle acties te stroomlijnen en de laatste puntjes op de i te zetten.
  • Vergeet ook niet voor de juiste systemen te zorgen die je veel tijdwinst opleveren (autoresponders, social media planners, webwinkel, follow up systeem)
  • Reserveer 1 uur in de week om te kijken of alles loopt en nieuwe acties te plannen met je virtual assistant.

Hoe pak je het aan?

Schakel een marketingcoach/gids in die je kan helpen helderheid te geven in waar je naar toe wilt, wat daar voor nodig is en welke acties daarbij horen.

Beetje ambitieus en duur? Over naar een goedkopere variant.

2. Zorg dat het geen inspanning is maar een prettige activiteit

Zolang je marketing ziet als iets wat alleen maar een vervelende en moeizame ‘inspanning’ is wordt het natuurlijk pleziernooit wat.

Dus tijd om te onderzoeken wat een activiteit is die je prettig, leuk en inspirerend vindt en die toch geschikt is om je doelgroep te bereiken.

Mijn collega riep bijvoorbeeld ergens tijdens het gesprek dat ze netwerken leuk vindt en het geven van workshops ook. Die is dus al bijna klaar met haar plan om haar doelgroep te bereiken.

Hoe pak je het aan?

Beantwoorde de vragen:

  • Wanneer vind je iets een inspanning?
  • Wat voor activiteit kun je daarvoor in de plaats doen?

Stel, je hebt juist een hekel aan netwerken en presentaties, wat vind je dan wel een leuke activiteit? Hou je van schrijven? Video? Animaties maken? Praten?

Wees creatief, denk nog niet gelijk aan de uitkomst. Verzin een activiteit die jij leuk vindt.

Vraag vervolgens aan een verstandig ander iemand hoe je die activiteit in kunt zetten om je doelgroep te bereiken. Dat advies volg je met plezier op.

Resultaat?

Minimale ‘inspanning en maximale inspirerende activiteiten waarmee je je doelgroep bereikt.

3. Start met de eerste inspanning die je bereid bent te leveren

Misschien is deze tip wel de belangrijkste.start-1000x675

Want hoe gaat het meestal? Nadat je bedacht hebt dat je eigenlijk iets aan marketing zou moeten doen, maar daar geen zin in hebt, niet goed in bent, geen geld voor over hebt. wend je je met een zucht van het hele marketinggedoe.

Tot je de volgende keer weer tegen dezelfde frustratie oploopt.

Deze tip daagt je uit om in ieder geval te BEGINNEN. Je weet wel, die reis van een duizend mijl die begint met de eerste stap?

Hoe pak je het aan?

  • Focus je in gedachten op je doelgroep. Waar zijn ze, hoe kan je ze bereiken?
  • Maak een lijstje van manieren om ze te bereiken
  • Kies een manier
  • Kies daar de allereerste actie bij
  • Voer die uit

Zo, nu heb je drie tips om je doelgroep te bereiken met zo min mogelijk inspanning. Op een manier die bij je past.

Spreekt het je aan?

Pak dan de handschoen op en voer een tip uit.handschoen

pijl-rood

Reactie plaatsen